2010年4月7日水曜日

オバマ NPT方針公表

オバマはNPTの一部を公表した。
オバマ米大統領は、ニューヨーク・タイムズ紙とのインタビューで、NPT
を順守する非核保有国に対し自衛のためであっても核兵器を使用しない
方針を明らかにした。
イランや北朝鮮など核開発国は例外とし、核兵器使用の余地を残した。

核の傘については、トマホーク縮減し、新兵器を開発するようだ。
生物・化学兵器で米国が攻撃された場合でも、NPTを順守する国への条件
付きで核攻撃は行わないとした。

核保有国
米国、露、英国、仏、中国、印、パキスタン、イスラエル

報道されている核保有疑惑国
イラン、北朝鮮、シリア、ミャンマー

日豪共同声明「核兵器のない世界に向けて」で核戦争の行動定義(グループ
分け)を発表したが、オバマは、一部同調したようだ。

チェルノブイリの放射能汚染は、数日で北半球全域に拡散した。
影響が強かった汚染地域では、肉、乳、植物、昆虫、菌類、植物、水系が
影響を受けている。
核クラブの遊び方を取り決めても、結局、非参加者(非核保有国)は放射能
に汚染される。
米国防大臣が、日本との安保条約を否定しているのに、米国の核の傘に
無理やり入り込もうとしている人もいるし、国産の核の傘を作ろうとする
人もいる。核の傘はいらないと言う人もいる。
外交のために持つべきだという人がいれば、持てば一度は使ってみたいと
思うと言う人もいる。
だから、多くの国が核兵器を欲しがるのだろう。
露には、米配備のMDも脅威のようだ。

OPLAN8010
米トマホーク廃棄へ
ミャンマー核武装へ


---イランは「核兵器手にする」 オバマ氏が懸念表明---
2010.4.6 13:53
http://sankei.jp.msn.com/world/america/100406/amr1004061353005-n1.htm

 オバマ米大統領は5日の米紙ニューヨーク・タイムズとのインタビューで、ウラン濃縮活動を続けるイランについて「今の針路を進み続ければ核兵器(を保有する)能力を手にするだろう」と述べ、懸念を表明した。核兵器保有が可能になる時期には言及しなかった。
 オバマ氏は、国連安全保障理事会がイランに対し「効き目のある」追加制裁決議を採択することを望むと述べる一方で「一つの決議でイランの振る舞いが変わると考えるほどナイーブではない」と語り、効果には限りがあるとの考えを示した。(共同)


---非核国には核使用せず イラン、北朝鮮は例外 オバマ大統領---
2010.4.6 13:15
http://sankei.jp.msn.com/world/america/100406/amr1004061318004-n1.htm

【ワシントン=佐々木類】オバマ米大統領は5日、ニューヨーク・タイムズ紙(電子版)とのインタビューで、核拡散防止条約(NPT)を順守する非核保有国に対し自衛のためであっても核兵器を使用しない方針を明らかにした。6日に発表する今後5~10年の核政策指針「核戦略体制の見直し」(NPR)報告で明文化するとみられる。
 冷戦以降、核兵器使用について“あいまい戦略”をとってきた米国が、条件付きながら明確な基準を示したのは初めて。ただ、イランや北朝鮮など核開発国は例外とし、核兵器使用の余地を残した。
 オバマ大統領は、核攻撃以外のあらゆる脅威は新型の通常兵器や既存の兵器を組み合わせることで十分対処できると発言。「米国民に安心で、安全でいられると確信してもらうために必要なあらゆる手段を温存する」とも述べた。
 また、生物・化学兵器など非核兵器による攻撃への報復措置について、生物・化学兵器で米国が攻撃された場合でも、NPTを順守する国への核攻撃は行わないとした。ただ、ホワイトハウス高官によると、米国の新たな核戦略ではこの場合にも条件を付け、米国が生物・化学兵器で壊滅的な損害を受ける可能性がある場合は、核兵器による反撃の余地を残すとした。
 オバマ大統領は、ロシアとの間で合意した第1次戦略兵器削減条約(START1)の後継条約に署名するため、昨年4月に「核なき世界」演説を行ったプラハを8日に訪問する。
 ワシントンでは12、13の両日に47カ国の首脳が出席して核安全保障サミットを開催する予定。プラハ訪問前にNPR報告を発表することにしたのは、報告を条約署名前に発表し、米国の中期的な核戦略を明らかにすることで、核なき世界の実現に向けたオバマ大統領の指導力をアピールしたい思惑があるとみられる。


--- 米大統領、非核保有国には核使用せず 米紙で表明---
2010/4/6 12:02
http://www.nikkei.com/news/category/article/g=96958A9C9381959FE2E4E2E3868DE2E4E2E6E0E2E3E29F9FE2E2E2E2;at=ALL

 【ワシントン=弟子丸幸子】オバマ米大統領は5日、米紙ニューヨーク・タイムズとのインタビューで、米国が核兵器の使用目的を制限する意向を明らかにした。攻撃を受けた場合でも、核拡散防止条約(NPT)を順守する非核保有国には核兵器を使用しないと表明した。核拡散を阻止し、NPT体制をてこ入れするのが狙いで、6日に公表予定の「核体制の見直し」(NPR)で、米国の核戦略の基本方針として盛り込むとみられる。
 5日の同紙電子版によると、大統領はNPTを順守しない核開発国は核不使用の方針の対象外だと説明。その例として、北朝鮮とイランの国名を具体的に挙げた。
 オバマ大統領の戦略に基づけば、核兵器を保有していなければ、生物兵器や化学兵器などの大量破壊兵器で米国を攻撃しても、米国から核兵器による反撃を受けることはなくなる。米国内ではこれを不安視する声が出る事態も予想されるが、大統領は同紙に、新戦略を実施した場合でも「通常兵器による抑止力」が効果を発揮すると説明した。
 オバマ大統領の方針は歴代の米政権の戦略からの大きな転換点となり、共和党からの批判を招くことも予想される。


---米、非核保有国に核攻撃せず イラン・北朝鮮は例外---
2010年4月6日11時24分
http://www.asahi.com/international/update/0406/TKY201004060162.html

 【ワシントン=望月洋嗣】オバマ米大統領は5日、核兵器を持たない国に対し核攻撃をしない方針を、米紙ニューヨーク・タイムズとの会見で明らかにした。米国は通常兵器や生物・化学兵器による攻撃に対し、原則として核による報復攻撃をしないことになる。「核なき世界」に向けて、安全保障上の核兵器の役割を縮小する大きな方針転換と言える。
 6日に発表する米国の「核戦略見直し(NPR)」に、こうした方針を盛り込むとみられる。同紙によると、核不拡散条約(NPT)を順守する核兵器の非保有国に対しては、生物・化学兵器による攻撃やサイバー攻撃を受けた場合でも、核兵器による報復攻撃を原則としてしない。核兵器使用の条件を明らかにしない「あいまい政策」をとってきた米国が、使用条件を限定するのは初めて。一方で、オバマ大統領は、NPTに反する形で、核開発を続ける北朝鮮とイランは例外扱いとする考えも明らかにした。
 オバマ大統領は核の役割縮小を決断した理由について、「核兵器を重視しない方向に動き続けることを確かにしたかった」と述べた。また「極限の状況以外では、米国の通常兵器の攻撃能力は効果的な抑止力を発揮できる」とし、核兵器の削減や役割の低下を、通常兵器で補う考えを示した。
 また、ホワイトハウスの複数の高官は、今後の開発で化学兵器などの破壊力が大幅に増した場合などは、核による報復攻撃を再検討する余地を残すとの方針を、同紙に示した。米国が核を先制使用する方針も維持されるという。同紙はこうした方針が、核戦力の維持を求める保守勢力と、「核なき世界」に向けて大胆な方針転換を求めるリベラル勢力の双方で議論を呼ぶと指摘している。
 核兵器の非保有国に対して核兵器の使用を禁じる考え方は「消極的安全保証」と呼ばれ、日本とオーストラリアが主導する「核不拡散・核軍縮に関する国際委員会」(ICNND)の報告書にも盛られ、岡田克也外相も3月末の主要国(G8)外相会合で各国に支持を求めていた。岡田氏は日本時間6日朝にクリントン米国務長官と電話で協議し、NPRの内容について説明を受けた。


---ロシア、脱退権留保の声明発表へ 新核軍縮条約で---
2010.4.6 10:43
http://sankei.jp.msn.com/world/europe/100406/erp1004061043004-n1.htm

 ロシアのプリホチコ大統領補佐官(外交担当)は5日、今月8日にプラハで行われる米国との新たな核軍縮条約調印後、米ミサイル防衛(MD)がロシアへの軍事的脅威となる水準に達したと判断した場合は同条約から脱退する権利を留保するとの声明をロシア側が発表する方針だと明らかにした。ロシア通信が伝えた。
 補佐官によると、ロシアが条約への盛り込みを求めていた攻撃兵器(戦略核)と防衛兵器(MD)の相互関連については条約前文で触れられる。オバマ、メドベージェフ両大統領が新条約に調印した後、ロシアは「条約内容にかかわる特別な事態が国益に対する脅威になったと判断した場合には、双方は条約から脱退する権利を有する」との声明を一方的に発表、米の無制限なMD計画拡大を牽制(けんせい)する。(共同)


---Obama Limits When U.S. Would Use Nuclear Arms---
By DAVID E. SANGER and PETER BAKER
Published: April 5, 2010
http://www.nytimes.com/2010/04/06/world/06arms.html?hp

WASHINGTON - President Obama said Monday that he was revamping American nuclear strategy to substantially narrow the conditions under which the United States would use nuclear weapons.

But the president said in an interview that he was carving out an exception for “outliers like Iran and North Korea” that have violated or renounced the main treaty to halt nuclear proliferation.

Discussing his approach to nuclear security the day before formally releasing his new strategy, Mr. Obama described his policy as part of a broader effort to edge the world toward making nuclear weapons obsolete, and to create incentives for countries to give up any nuclear ambitions. To set an example, the new strategy renounces the development of any new nuclear weapons, overruling the initial position of his own defense secretary.

Mr. Obama’s strategy is a sharp shift from those of his predecessors and seeks to revamp the nation’s nuclear posture for a new age in which rogue states and terrorist organizations are greater threats than traditional powers like Russia and China.

It eliminates much of the ambiguity that has deliberately existed in American nuclear policy since the opening days of the cold war. For the first time, the United States is explicitly committing not to use nuclear weapons against nonnuclear states that are in compliance with the Nuclear Nonproliferation Treaty, even if they attacked the United States with biological or chemical weapons or launched a crippling cyberattack.

Those threats, Mr. Obama argued, could be deterred with “a series of graded options,” a combination of old and new conventional weapons. “I’m going to preserve all the tools that are necessary in order to make sure that the American people are safe and secure,” he said in the interview in the Oval Office.

White House officials said the new strategy would include the option of reconsidering the use of nuclear retaliation against a biological attack, if the development of such weapons reached a level that made the United States vulnerable to a devastating strike.

Mr. Obama’s new strategy is bound to be controversial, both among conservatives who have warned against diluting the United States’ most potent deterrent and among liberals who were hoping for a blanket statement that the country would never be the first to use nuclear weapons.

Mr. Obama argued for a slower course, saying, “We are going to want to make sure that we can continue to move towards less emphasis on nuclear weapons,” and, he added, to “make sure that our conventional weapons capability is an effective deterrent in all but the most extreme circumstances.”

The release of the new strategy, known as the Nuclear Posture Review, opens an intensive nine days of nuclear diplomacy geared toward reducing weapons. Mr. Obama plans to fly to Prague to sign a new arms-control agreement with Russia on Thursday and then next week will host 47 world leaders in Washington for a summit meeting on nuclear security.

The most immediate test of the new strategy is likely to be in dealing with Iran, which has defied the international community by developing a nuclear program that it insists is peaceful but that the United States and its allies say is a precursor to weapons. Asked about the escalating confrontation with Iran, Mr. Obama said he was now convinced that “the current course they’re on would provide them with nuclear weapons capabilities,” though he gave no timeline.

He dodged when asked whether he shared Israel’s view that a “nuclear capable” Iran was as dangerous as one that actually possessed weapons.

“I’m not going to parse that right now,” he said, sitting in his office as children played on the South Lawn of the White House at a daylong Easter egg roll. But he cited the example of North Korea, whose nuclear capabilities were unclear until it conducted a test in 2006, which it followed with a second shortly after Mr. Obama took office.

“I think it’s safe to say that there was a time when North Korea was said to be simply a nuclear-capable state until it kicked out the I.A.E.A. and become a self-professed nuclear state,” he said, referring to the International Atomic Energy Agency. “And so rather than splitting hairs on this, I think that the international community has a strong sense of what it means to pursue civilian nuclear energy for peaceful purposes versus a weaponizing capability.”

Mr. Obama said he wanted a new United Nations sanctions resolution against Iran “that has bite,” but he would not embrace the phrase “crippling sanctions” once used by Secretary of State Hillary Rodham Clinton. And he acknowledged the limitations of United Nations action. “We’re not naive that any single set of sanctions automatically is going to change Iranian behavior,” he said, adding “there’s no light switch in this process.”

In the year since Mr. Obama gave a speech in Prague declaring that he would shift the policy of the United States toward the elimination of nuclear weapons, his staff has been meeting - and arguing - over how to turn that commitment into a workable policy, without undermining the credibility of the country’s nuclear deterrent.

The strategy to be released on Tuesday is months late, partly because Mr. Obama had to adjudicate among advisers who feared he was not changing American policy significantly enough, and those who feared that anything too precipitous could embolden potential adversaries. One senior official said that the new strategy was the product of 150 meetings, including 30 convened by the White House National Security Council, and that even then Mr. Obama had to step in to order rewrites.

He ended up with a document that differed considerably from the one President George W. Bush published in early 2002, just three months after the Sept. 11 attacks. Mr. Bush, too, argued for a post-cold-war rethinking of nuclear deterrence, reducing American reliance on those weapons.

But Mr. Bush’s document also reserved the right to use nuclear weapons “to deter a wide range of threats,” including banned chemical and biological weapons and large-scale conventional attacks. Mr. Obama’s strategy abandons that option - except if the attack is by a nuclear state, or a nonsignatory or violator of the nonproliferation treaty.

The document to be released Tuesday after months of study led by the Defense Department will declare that “the fundamental role” of nuclear weapons is to deter nuclear attacks on the United States, allies or partners, a narrower presumption than the past. But Mr. Obama rejected the formulation sought by arms control advocates to declare that the “sole role” of nuclear weapons is to deter a nuclear attack.

There are five declared nuclear states - the United States, Britain, France, Russia and China. Three states with nuclear weapons have refused to sign - India, Pakistan and Israel - and North Korea renounced the treaty in 2003. Iran remains a signatory, but the United Nations Security Council has repeatedly found it in violation of its obligations, because it has hidden nuclear plants and refused to answer questions about evidence it was working on a warhead.

In shifting the nuclear deterrent toward combating proliferation and the sale or transfer of nuclear material to terrorists or nonnuclear states, Mr. Obama seized on language developed in the last years of the Bush administration. It had warned North Korea that it would be held “fully accountable” for any transfer of weapons or technology. But the next year, North Korea was caught aiding Syria in building a nuclear reactor but suffered no specific consequence.

Mr. Obama was asked whether the American failure to make North Korea pay a heavy price for the aid to Syria undercut Washington’s credibility.

“I don’t think countries around the world are interested in testing our credibility when it comes to these issues,” he said. He said such activity would leave a country vulnerable to a nuclear strike, and added, “We take that very seriously because we think that set of threats present the most serious security challenge to the United States.”

He indicated that he hoped to use this week’s treaty signing with Russia as a stepping stone toward more ambitious reductions in nuclear arsenals down the road, but suggested that would have to extend beyond the old paradigm of Russian-American relations.

“We are going to pursue opportunities for further reductions in our nuclear posture, working in tandem with Russia but also working in tandem with NATO as a whole,” he said.

An obvious such issue would be the estimated 200 tactical nuclear weapons the United States still has stationed in Western Europe. Russia has called for their removal, and there is growing interest among European nations in such a move as well. But Mr. Obama said he wanted to consult with NATO allies before making such a commitment.

The summit meeting that opens next week in Washington will bring together nearly four dozen world leaders, the largest such gathering by an American president since the founding of the United Nations 65 years ago. Mr. Obama said he hoped to use the session to lay down tangible commitments by individual countries toward his goal of securing the world’s nuclear material so it does not fall into the hands of terrorists or dangerous states.

“Our expectation is not that there’s just some vague, gauzy statement about us not wanting to see loose nuclear materials,” he said. “We anticipate a communique that spells out very clearly, here’s how we’re going to achieve locking down all the nuclear materials over the next four years.”

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