2010年7月9日金曜日

イラン 飛行禁止と給油拒否

イラン機に飛行禁止と給油禁止が通知されたようだ。
 イランメディアは、核開発を続ける同国に対してガソリンなど石油精製品
の禁輸を柱とした米国の制裁法が成立したことなどを受け、独、英国、UAE、
クウェートの空港でイランの航空機が給油を拒否されていると報じた。

EUは、飛行安全検査不備で、イラン航空が所有するB727、B747、A320を
EUへの飛行禁止とした。イラン航空の3分の2の航空機が飛行禁止となる。

BPは、イラン航空に航空燃料の販売を中止。
ロイヤル・ダッチ・シェルは、イラン航空との契約を継続。
トタールは、仏国内での販売を中止したが、国外での販売は発表しない。

BAAは、イラン航空に燃料補給を継続。
ドバイ空港でのドバイ-イラン便は、イラン航空、Iran Aseman、Mahan Air、
Caspian Air、Emirates Airlineが乗入れているが、サービスの変更なし。

国連安保理で追加制裁決議を採択し、制裁が始まった。
石油製品を輸入しているイランには厳しいらしい。

追加制裁決議の際、ブラジル、トルコは反対し、レバノンは棄権している。
仏、蘭の石油スーパーメジャーは厳守していない。
イラン国内分の石油製品は、アラブ諸国やブラジルから輸入または、逆輸入
で補えるだろう。強烈な制裁ではなく、次第に効果を見せる制裁と思う。
イランは北朝鮮を見習って米国をもてあそぶのだろう。
米国は、自国の不手際を周辺諸国に押付けるのは止めて欲しい。

安保理 4度目のイラン制裁へ
BP資本増強へ


Iranian planes denied fuel in Germany, Britain - CCTV 100706


---イラン機に給油拒否か UAE、独は報道を否定---
2010年7月6日 01時21分
http://www.tokyo-np.co.jp/s/article/2010070501000848.html

 【テヘラン共同】イランメディアは5日、核開発を続ける同国に対してガソリンなど石油精製品の禁輸を柱とした米国の制裁法が成立したことなどを受け、ドイツ、英国、アラブ首長国連邦(UAE)、クウェートの空港でイランの航空機が給油を拒否されていると報じた。
 ただ、ロイター通信によると、UAEの首都アブダビの空港関連会社はこの報道を否定。ドイツ運輸省も、イランへの給油は国連安全保障理事会や欧州連合(EU)の制裁では禁止されておらず、将来的に給油が禁止されることもないだろうとしている。
 報道の真偽は不明だが、石油精製品の調達にイランが神経質になっていることがあらためて浮き彫りになったといえそうだ。
 イラン航空会社組合の事務局長は、ドイツや英国などでは「(米国の制裁法が成立した)7月1日からイランの航空機に給油してくれていない」と説明、「代わりにほかの国で給油をしなければならず、コストが倍になる」と話した。


---イラン機への給油拒否 米制裁受け独、英、UAE---
2010.7.5 23:06
http://sankei.jp.msn.com/world/mideast/100705/mds1007052310005-n1.htm

 イラン学生通信は5日、核開発を続ける同国に対してガソリン禁輸を柱とした米国の制裁法が成立したことを受け、ドイツ、英国、アラブ首長国連邦(UAE)の空港でイランの航空機が給油を拒否されていると伝えた。
 イランの核開発に関しては国連安全保障理事会が6月に追加制裁決議を採択し、オーストラリア、欧州連合(EU)も独自制裁に踏み切った。産油国ながらも精製能力が不十分で石油製品の調達を輸入に頼るイランにとって、米国の制裁は厳しい内容。大手石油会社がイランとの取引を停止するなどの動きもあり、包囲網がさらに狭まった格好だ。
 イラン航空会社組合の事務局長は「これらの国は(米国の制裁法が成立した)7月1日からイランの航空機に給油してくれていない」と話した。(共同)


---EU blames safety doubts for Iran Air ban
By Gill Plimmer and Ed Crooks in London
Published: July 6 2010 23:33 | Last updated: July 6 2010 23:33
http://www.ft.com/cms/s/0/f2eda36e-892a-11df-8ecd-00144feab49a.html

The European Union closed its airspace to most of Iran Air’s jets on Tuesday, four days after the US imposed the most comprehensive package of sanctions on Tehran for more than a decade.

The EU said the move was prompted by safety concerns and was unrelated to the US-led drive to isolate Iran because of its nuclear ambitions. However, two-thirds of Iran Air’s fleet is now prohibited from entering EU airspace after a safety audit found that its Boeing 727s and 747s, along with its Airbus 320s, were not being properly maintained. In total, the ban applies to 41 of Iran Air’s 64 aircraft.

The EU said the fact that the decision came shortly after Barack Obama, US president, signed into law a package of US sanctions was “purely coincidental”.

The EU decision came after BP stopped selling aviation fuel to Iran Air. The company said it was complying with the new US rules that impose penalties on any international company supplying Iran with refined petroleum products.

However, other European oil companies do not yet appear to be following BP’s lead. Royal Dutch Shell, the EU’s largest oil group, has three contracts to sell fuel to Iran Air, which are still being honoured. However, they are unlikely to be renewed when they expire before the end of this year.

France’s Total said it had suspended sales of petrol or refined products “to Iran”, but would not say whether that applied to Iran Air outside the country.

BAA, owner of Heathrow, said Iranian passenger carriers were still being refuelled at Britain’s busiest airport. An Iran Air flight is understood to have left Heathrow as normal last night. The carrier provides four flights a week from Tehran to Heathrow.

An official with Iran Air in Dubai said that, so far, only BP had stopped providing refuelling services to the carrier.

He said Iran Air had 24 passenger and six cargo flights to Dubai, the Gulf’s business and transport hub, each week. So far, none of these services has been affected and the carrier has found alternative suppliers of aviation fuel.

Five airlines operate between Dubai and Iran: Iran Air, Iran Aseman, Mahan Air, Caspian Air and Emirates Airlines. Dubai airport said there was a daily average of 18 flights between Iran and the emirate. Dubai is an important trade hub with Iran, particularly for re-export goods.

Additional reporting by Andrew England in Abu Dhabi and Simeon Kerr in Dubai


---Iran Denies Jet Fuel Crisis, Urges Citizens to Conserve Energy---
06 July 2010
http://www1.voanews.com/english/news/economy-and-business/Iran-Denies-Jet-Fuel-Crisis-Urges-Citizens-to-Conserve-Energy-97874264.html

The European Union says it has banned most of Iran Air's planes from flying in its airspace Tuesday because of safety concerns.

An EU spokeswoman says no other factors influenced the decision. The 27-member bloc says it is blacklisting Iran Air's Boeing 727s, 747s and Airbus A320s in response to an EU safety audit of the aircraft. The blacklisted planes represent two-thirds of Iran Air's fleet.

Iran Air has had trouble maintaining its aging Boeing jets purchased in the 1970s due to a three-decade U.S. ban on selling spare aircraft parts to the Islamic state.

Meanwhile, Iran is denying claims by some Iranian officials that Iranian aircraft have been denied fuel in Germany, Britain and the United Arab Emirates.

Foreign Ministry spokesman Ramin Mehmanparast said Iranian planes continue to be refueled around the world. He said reports that some airports are not providing such fuel are part of a "psychological war" against Iran.

On Monday, a top Iranian airline official said airports in Britain, Germany and the UAE refused to refuel Iranian planes. Mehdi Aliyari linked the issue to the U.S. passage of unilateral sanctions against Iran last week.

Officials in Britain, Germany and the UAE said authorities have not imposed any bans on the fueling of Iranian aircraft.

In a sign that new sanctions against Iran may be having an effect, Iran's Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei urged his citizens Tuesday to conserve energy and electricity, and to cut back on consumption of imported consumer goods.

U.S. president Barack Obama signed a law last week imposing the toughest ever U.S. sanctions on Iran. The law penalizes companies that sell Iran refined petroleum products like gasoline and jet fuel.

Mr. Obama said the sanctions are aimed at hurting Iran's ability to continue its nuclear program. The U.S. and its allies accuse Iran of secretly trying to build atomic weapons. Iran says its nuclear program is peaceful.


---European Union Adds Most of Iran Air’s Jets to Blacklist---
By THE ASSOCIATED PRESS
Published: July 6, 2010
http://www.nytimes.com/2010/07/07/world/europe/07iran.html

BRUSSELS (AP) - The European Union on Tuesday banned most of Iran Air’s jets from European airports, saying that the decision was based on safety concerns, and not because of the sanctions against Iran approved last month by the United Nations Security Council over its nuclear program.

After a safety audit, the union, a 27-nation bloc, decided to place Iran Air’s Boeing 727s and 747s, along with its Airbus 320s, on the organization’s blacklist, said a Transport Commission spokeswoman, Helen Kearns. The list consists of carriers that the union has determined do not meet international safety standards.

Ms. Kearns insisted that the move, which affects about two-thirds of Iran Air’s fleet, had nothing to do with international sanctions.

“We deal purely with safety requirements,” she said. “Our controls focus entirely on safety, nothing else.”

Iran Air has had trouble properly maintaining its aging Boeing jets, which were purchased in the 1970s, because of a 30-year-old United States ban on buying spare parts.

The airline, together with a cargo and a low-cost subsidiary, has more than 60 planes in its fleet. There are plans to replace older airliners with Russian-built Tu-204 medium-range jets starting next year.

Iran Air flies to about 60 destinations, mainly in Asia and Europe. Its extensive domestic network covers nearly two dozen airports.

A spokesman for Iran Air, Shahrokh Noushabadi, called the decision unfair, saying that the airline would continue contacts with the union to get the ban rescinded, the official IRNA news agency reported.

He said there would be no disruption in flights to Europe, because the company would fly its Airbus jets that meet European Union safety guidelines.

The union also said on Tuesday that it had relaxed restrictions on two airlines from Indonesia and that it had placed a Suriname airline on its blacklist.

The list of 278 banned airlines - mostly small operations from Africa and Asia - was created in 2006 and is updated regularly.


---米のイラン制裁法成立、取引金融機関に制限---
2010年7月2日10時43分 読売新聞
http://www.yomiuri.co.jp/world/news/20100702-OYT1T00387.htm

 【ワシントン=本間圭一】オバマ米大統領は1日、イランの金融・エネルギー部門と取引する企業への制裁強化を柱とする対イラン制裁法案に署名、同法は成立した。
 イランにガソリンを輸出する企業や、核開発にも関与する同国指導部の親衛隊組織・革命防衛隊と取引する金融機関への制裁を盛り込んでおり、米国の対イラン独自制裁として史上最も厳しいとされる内容。
 法案は、1996年のイラン・リビア制裁法を改正したもので、国連安全保障理事会が先月採択した追加制裁決議に続き、イランの核開発に打撃を与えようとしている。制裁の中身は、〈1〉イランにガソリンや石油精製品を輸出する企業の米国での取引制限〈2〉革命防衛隊などと取引する金融機関に対する米銀行との取引制限〈3〉通信監視技術をはじめ、イランの人権侵害に利用される技術などを供給した企業を米政府調達から排除――などが柱となる。
 米政府は、こうした取引のある企業、金融機関について、状況に応じ、制裁の是非と内容を判断することになる。イランは産油国だが、精製所の整備が遅れ、ガソリンの3~4割を輸入している。制裁を恐れる企業がイランとの取引を停止すれば同国内のガソリン不足が深刻になる事態が生じる。

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