2010年7月7日水曜日

BP資本増強へ

BPが資本増強をしているようだ。
 メキシコ湾の原油流出事故で株価が大幅下落した英石油大手BPをめぐり、
中東政府系ファンドの動向が注目を集めている。BP側もライバル企業による
買収を防衛するため、中東系ファンドによる株式取得などの可能性を探って
いるとみられる。

大型機械で湾岸の原油回収を始め、砂浜にはタールボールが目立つようだ。
原油を回収しても、海水や砂浜には残留物として、シンナー成分が残り、
海洋生物が汚染されると以前報道されていた記憶がある。原油を浴びた生物に
対しても同様な影響があるとのことだったが、くじら号は残留物も回収でき
るのだろうか。

国内輸入欧州車には、BP製エンジンオイルを採用している会社が多いと聞く。
現在は、鉱物油よりも化学合成油の使用が多いが、それでも石油から精製
されるため、原油は必要となる。

BPだけではなく、アナダルコと三井石油開発に費用支払いを要請するようだ。
BPの資産売却や株式に興味を持つものも出てきた。

米議会は、BP系資本参加した会社に費用を請求しているが、限界に達したら
業界が支援しろと言う話にはならないようだ。
原油流出の調査を妨害していると言う報道もあり、石油スパーメジャーの
多くは、米国を本拠地や本社とする企業が多いため、ロビー活動をしている
のかも知れない。BP社長の発言からもBPが妨害しているようにも映る。
石油スパーメジャーと言われるエクソンモービル(本拠地米国)、
ロイヤル・ダッチ・シェル(蘭英、本拠地蘭)、シェブロン(本社米国)、
コノコフィリップス(本社米国)、トータル(本部仏)は、ハゲタカファンドと
組んで、皮算用をしながら高みの見物か。
だから、toxic taxesは必要なのだろう。

メキシコ湾の国家的災害


BLOCKED Investigation into the Gulf Oil Spill


World's Largest Oil Skimmer Positions in Gulf


---英BP:原油封じ込めに向けた1本目の油井、7月末までに完成も---
更新日時: 2010/07/06 08:18 JST
http://www.bloomberg.co.jp/apps/news?pid=90920012&sid=almh01Sn2vMU

7月5日(ブルームバーグ):英BPは、原油の封じ込めのために利用する「リリーフ油井」の掘削を予定より早く終了する可能性があると発表した。破損したBPの油井からは日量最大6万バレルの原油がメキシコ湾に流出している。
 BPの広報担当者、マーク・プロエグラー氏は5日、ニューオーリンズからの電話インタビューで「1本目のリリーフ油井が7月末までに完成する可能性がある。ただ、8月のいずれかの時点となる可能性の方が高い」と述べた。
 BPが同日発表した資料によると、米国史上最悪となった原油流出事故に関連する同社の対策費は31億ドル(約2700億円)に達した。油井を泥でふさぐ試みが失敗に終わった後、BPにとってリリーフ油井2本の設置が唯一の解決策とされている。


---中東ファンド動向で観測=BPへの出資検討---
2010/07/06-06:48
http://www.jiji.com/jc/c?g=int_30&k=2010070600036

 【カイロ時事】メキシコ湾の原油流出事故で株価が大幅下落した英石油大手BPをめぐり、中東政府系ファンドの動向が注目を集めている。BP側もライバル企業による買収を防衛するため、中東系ファンドによる株式取得などの可能性を探っているとみられる。


---英BP:パン・アメリカン株や南米油田などの資産売却を検討-関係者---
更新日時: 2010/07/06 01:59 JST
http://www.bloomberg.co.jp/apps/news?pid=90920010&sid=aW2PmHVmiCNY

 7月5日(ブルームバーグ):英石油会社BPは、米史上最悪の原油流出事故に対する補償金を確保するため、コロンビアやベネズエラ、ベトナムで保有する権益の売却を検討している。事情に詳しい関係者が明らかにした。
 情報が未公表であることを理由に匿名で発言した同関係者によると、BPは石油生産でアルゼンチン2位のパン・アメリカン・エナジーの株式のうち保有する60%についても売却する可能性があると述べた。BPはベトナムでガス田とパイプラインを保有しているほか、ベネズエラでは3つの生産事業の権益を有している。また、コロンビアで最も大きい2つの油田の合弁事業にかかわっている。同油田の生産は1999年にピークに達した。
 BPは4月にメキシコ湾で発生した原油流出事故対策費として資産売却を通じて今後1年で100億ドル(約8800億円)調達する方針を明らかにしている。売却対象は、増産が見込まれる地域以外の油田・ガス田が中心となることを明らかにしている。
 ウエストハウス・セキュリティーズ(ロンドン)のアナリスト、デービッド・ハート氏は「これら資産は他地域ほど注力していないものだ」と指摘。ただ「パン・アメリカンは際立っている。目標とする金額に1つの資産で近づくことができるためだ」と説明した。
 中国の沖合石油探査会社、中国海洋石油(Cnooc)がパン・アメリカン株の買い手となる可能性がある。CnoocはBPが出資するブリダスの株式半分を31 億ドルで取得することで3月に合意している。BPはパン・アメリカンの保有株売却で90億ドル余りを得ることができる試算となる。
 BPの広報担当者、マーク・ソルト氏(ロンドン在勤)はコメントを控えた。


---クウェート、英BPの中東・アジア地域の資産取得に関心=新聞---
2010年 07月 5日 18:14 JST
http://jp.reuters.com/article/worldNews/idJPJAPAN-16140220100705

 [クウェート 5日 ロイター] 5日付のクウェートのアラブ語新聞al-Jaridaによると、クウェートは英BP(BP.L: 株価, 企業情報, レポート) が保有する中東およびアジア地域の資産を取得する可能性がある。
 BPはメキシコ湾で起きた大規模な原油流出事故を受け、多額の資金調達や買収防止策を策定する必要性に迫られている。
 同紙が石油業界関係筋の話として伝えたところによると、クウェート国営海外石油開発会社(KUFPEC)は、エジプト、イエメン、東アジアの油田に投資することを検討している。クウェート自体はBPと直接の交渉はしていないという。
 KUFPECの当局者はロイターの問い合わせに対し、この報道を否定した。
 4日には、BPが買収を防いで独立を維持するため、戦略的投資家を求めていると報道されていた。
 英ガーディアン紙は、BPがクウェート投資庁のロンドン部門であるクウェート投資事務所との間で、BP株の保有を現在の1.75%から最大10%に引き上げる可能性について協議していると伝えた。


---原油だけを分離回収、巨大タンカー「クジラ号」 メキシコ湾に登場---
2010年07月05日 15:26 発信地:ニューオーリンズ/米国
http://www.afpbb.com/article/disaster-accidents-crime/disaster/2739120/5942709

 【7月5日 AFP】史上最悪の原油流出事故に見舞われているメキシコ湾(Gulf of Mexico)で、海に流出した原油をすくい取る作業に2日から台湾企業の巨大タンカー「A Whale(クジラA)」が従事している。
 英エネルギー大手BP広報のトビー・オドーン(Toby Odone)氏によると、「A Whale」は原油に汚染された海水を船内に取り入れ、原油を分離して水だけをはき出すという仕組み。全長約275メートルで、1日あたり2100万ガロンの汲水が可能という。
 メキシコ湾では、これまでも小型船舶による原油の回収作業が行われていたが、10週間の汲水量は総計2820万ガロンほどだった。「A Whale」が安全に作業を続けられられれば、原油回収の効率が大幅に向上することになる。
 BP広報によると、「A Whale」は現在はまだ試験使用中で、数日間作業した後で本格的な運用の是非を判断するという。


---英BP:アナダルコと三井石油開発に約350億円の支払い要請-NYT---
更新日時: 2010/07/05 13:55 JST
http://www.bloomberg.co.jp/apps/news?pid=90920008&sid=aNoUaZ.lxosU

7月5日(ブルームバーグ):英BPが先月、原油が流出しているメキシコ湾の油井の共同出資企業である米アナダルコ・ペトロリアムと三井石油開発に対し、5月の除去費用約10億ドル(約880億円)のうち約4億ドルの支払いを要請したと、米紙ニューヨーク・タイムズが報じた。
 同紙によると、最近公開された資料では、6月2日時点の要請としてBPがアナダルコに2億7200万ドル、三井石油開発に1億1100万ドルの支払いを要請したことが示されている。
 同紙によると、BPはこの油井の権益の65%、アナダルコは25%、三井石油開発は10%をそれぞれ保有している。

--- 英BP、中東系ファンドに8000億円出資要請か---
2010/7/5 10:19
http://www.nikkei.com/news/headline/article/g=96958A9C9381959FE2E7E2E29F8DE2E7E2E5E0E2E3E29C9C91E2E2E2

 メキシコ湾で原油流出事故を起こした英石油大手BPの経営問題に関する海外メディアの報道が相次いでいる。ロイター通信は4日、英メディアを引用する形で、BP側が中東の政府系ファンド(SWF)に5~10%の出資を要請する案を検討していると伝えた。金額は91億ドル(約8000億円)にのぼるという。事故で揺らぐ信用を補完する狙いとみられる。
 具体的なファンド名として、ロイターはアラブ首長国連邦(UAE)のアブダビ投資庁(ADIA)やカタール投資庁などが有力だと指摘。すでに、BPは同社株を保有するクウェートのSWFとは出資比率の引き上げに向けた協議を始めたとも伝えている。
 BPは事故の補償金などによる業績悪化が確実で、株価が大幅に下落している。一方で、中東のSWFはリーマン・ショック後に経営が悪化した欧米の金融機関などに相次ぎ出資した前例がある。UAEのメディアは「中東の投資家はBPの主要資産を買い取ることも検討している」と報じている。(ロンドン=欧州総局)


---Day 76: The Latest on the Oil Spill---
Published: July 5, 2010
http://www.nytimes.com/2010/07/06/us/06latest.html

BP’s Costs for Oil Spill Response Pass $3 Billion
BP’s tab has climbed to just over $3 billion for work on cleaning and capping the Gulf of Mexico oil spill and for payouts to individuals, businesses and governments. The total of $3.12 billion was up from $2.65 billion a week earlier. The figure does not include a $20 billion fund for damages that BP created last month.

Weather Continues to Interrupt Cleanup
Initial tests on a supertanker adapted to skim large quantities of oily water from the gulf’s surface were inconclusive, according to the shipping company that owns the vessel. Billed as the world’s largest oil skimmer, the supertanker, named A Whale, is supposed to be able to suck up 21 million gallons of oily water a day, but stiff winds and choppy seas have made that impossible so far. Offshore oil skimming along the coasts of Mississippi, Alabama and Florida came to a stop early last week because of choppy seas stirred up by Hurricane Alex. The weather also prevented a flotilla of smaller skimmers from working.

Navy Airship Sent to Gulf
The Navy is deploying a blimp to help respond to the spill, the unified command for the spill announced Monday. The blimp, an MZ-3A airship, is capable of staying in the air for 12 hours, much longer than helicopters or airplanes, according to the unified command, and will be used to monitor oil, support skimming operations and detect wildlife that may be in distress. It is expected to arrive in the area this week.

Tar Balls Found on Texas Beaches
Tar balls have been found on Texas beaches. Jerry Patterson, the state land commissioner, said crews were removing tar balls found on the Bolivar Peninsula and on Galveston Island on Sunday.

More Federal Waters Are Closed to Fishing
The National Oceanic and Atmospheric Administration said it had expanded the gulf area closed to fishing to include parts of the oil slick that are moving beyond the closed area’s current northwestern boundary, off Louisiana. The closed area now includes 81,181 square miles, or 33.5 percent of federal waters in the gulf.


---GRAY: Polluting debate over oil with talk of toxic taxes---
By C. Boyden Gray
7:33 p.m., Monday, July 5, 2010
http://www.washingtontimes.com/news/2010/jul/5/polluting-debate-over-oil-with-talk-of-toxic-taxes/

ANALYSIS/OPINION:

Government plans to exploit the BP oil spill for political purposes have had the perverse result of reinforcing one of the most damaging deceptions prevailing today - that pending climate and energy legislation would reduce our dependence on oil and on oil imports. In fact, the legislation would do nothing of the kind while falsely assuring the public that energy security and the new jobs that would go with it - matters about which people care deeply - are being addressed.

For example, people pushing climate legislation being sponsored by Sens. John Kerry and Joe Lieberman boast that the independent Peterson Institute has found that the K-L bill will reduce oil imports by 40 percent by 2030, a claim repeated in Foreign Policy magazine. In fact, the Peterson study documents that K-L will be responsible at most for a 9 percent reduction, with an additional expected reduction of more than 30 percent to derive from the Corporate Average Fuel Economy (CAFE) auto-efficiency legislation enacted several years ago and recently implemented by President Obama. But you have to read a footnote in the appendix to discover this little twist.

The Environmental Protection Agency's own analysis comes to the same conclusion - that oil use is barely affected by the pending bills. There will nevertheless be public discussion about narrowing the legislation to cover only utilities in order to make it easier to enact. But the change would also make it even less relevant to the Gulf tragedy, to reducing oil imports, or to the job creation that would follow growth in domestic energy production.

The existing CAFE rules, however, do illustrate the critical point that existing law provides huge opportunities for reducing oil dependency - if enforced properly. In addition to CAFE, there are the existing statutory provisions regarding health pollutants that should be re-examined. The White House, in fact, has recently issued a presidential memorandum requiring the EPA to revisit its air toxics regulation (or lack thereof). Since the issuance of this order, the EPA inspector general has issued a report critical of the agency's lack of air toxics enforcement.

What do air toxics have to do with energy security? The fact is that diesel and most gasoline exhaust are, from a personal exposure point of view, the largest single source of PM 2.5, a toxic substance that causes tens of thousands of premature deaths every year. Controlling this particulate matter would create a level playing field for the entry of competing fuels like compressed natural gas, biofuels and electric cars, which today face a huge barrier to entry because they get no credit for their dramatically lower content of carbon dioxide and killer pollutants that plague gasoline and diesel.

For example, a stubborn urban myth relates the dramatic growth in biofuel use solely to tax incentives - which do exist but actually go to the oil companies, not the ethanol producers. In fact, the expansion of ethanol to 10 percent of the transportation fuel market is the result of a very modest reduction 10 years ago in air toxics that were providing key octane value, for which ethanol offered the only alternative source. Reducing these killer PM pollutants to the level required by existing law would open the door to much higher ethanol blending and the conversion of our light- and heavy-duty car and truck fleets that consume nearly half of our oil to other PM-free alternative fuels like compressed natural gas and electricity.

Promoting these health benefits by reducing gasoline and diesel in favor of domestically produced energy has the added benefit of returning energy-related jobs that have migrated abroad. Ending subsidies for oil, as the Obama White House requested at the Group of 20 summit, will also help rebuild the energy job base here.

Over the longer term, after the transport-fuel problem is addressed, it would make sense to erect a simple cap-and-trade system for utilities that would reduce carbon emissions and increase diversified sources of clean electricity from nuclear and natural gas that will someday be required for the electric cars we hope will be populating our roadways in growing numbers. But the current proposals, which supporters say are copied from the highly successful acid rain cap-and-trade system of the 1990s, should in fact follow the acid-rain model - which means stripping them of their auction/tax elements that have so poisoned that political landscape. Mr. Kerry has repeatedly said that the government "needs the money" from cap and trade, but our economy cannot survive the tax and the environment most certainly does not benefit from it either.

It is not well understood today that EPA itself can promulgate a "clean" cap-and-trade system under existing law that would avoid all the tax and other horrors of the pending legislative efforts. To be fair, existing law probably does not permit the trading of international offsets that might, for example, encourage rain forest preservation. So there is a value to some legislation - but test it against the known successes of the past before launching some vast new taxing regime we have never tried before.


---Tar balls washing up on beaches in Texas: coast guard---
AFP 20100705
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5ilO1QhsIgci8evdrEQr5GLQJaTUQ

WASHINGTON - The US Coast Guard said Monday tar balls were spotted this weekend along the Texas shore and said tests were underway to determine if they were from the massive BP oil spill in the Gulf of Mexico.

"We immediately commenced clean-up operations and sent samples for laboratory analysis," said Coast Guard Commander Jim Elliott, commanding officer of Marine Safety Unit Galveston, who said in a statement that tar ball samples had been sent to a laboratory to determine if they came from the Deepwater Horizon spill.

The statement added that beaches in the state remain open "as the small tar balls pose little safety hazard to beach goers."

Officials said the tar balls, spotted along East Beach on Galveston Island and along Crystal Beach on Bolivar Peninsula, range from one to three centimeters in diameter, and cover "less than one percent" of the area's beaches.

"Oil spill response contractors are removing them quickly," the statement said.


---BP Wants Partners to Help Shoulder Spill Cost---
By JOHN SCHWARTZ
Published: July 4, 2010
http://www.nytimes.com/2010/07/05/us/05liability.html

BP has said repeatedly that it will pay for the disastrous oil spill in the Gulf of Mexico. But its actions show that it does not intend to go it alone.

Newly released documents show that on June 2, BP sent out demands for nearly $400 million to its partners in the well, the Anadarko Petroleum Corporation and the Mitsui Oil Exploration Company of Japan, or roughly 40 percent of the $1 billion BP spent in May.

The amounts demanded by BP - $272 million from Anadarko and $111 million from Mitsui - reflect the provisions of each company’s joint operating agreement with BP, which gives a share of liability equal to each company’s share of ownership.

BP owns 65 percent of the well, Anadarko owns 25 percent, and Mitsui 10 percent. The bills include costs of drilling the relief wells, responding to the spill and the reimbursements already sent to the federal government, as well as the claims BP has already paid for economic loss to people along the Gulf Coast.

BP has also sent $25 million to each of several gulf states for various costs, but it did not try to pass a share of those expenditures on to its partners.

Toby Odone, a spokesman for BP, said, “We would expect the various parties involved in this to live up to their responsibilities.”

The other companies, however, do not necessarily see their responsibilities the same way BP does. Anadarko has suggested that BP engaged in “gross negligence” and “willful misconduct” - terms that, if proved in arbitration or court, could allow it to slip the bonds of liability under its joint operating agreement with BP. A spokesman for Anadarko, John Christiansen, said he would not comment beyond the company’s previous statement, adding, “We are still assessing our contractual remedies.”

Mitsui has not struck as belligerent a pose. In a statement, the company said it was too early to draw conclusions about what happened on the rig, but “as a 10 percent minority nonoperating investor,” the company “is fully cooperating with those investigations.” It added, “Because we do not have the expertise required to fully evaluate the possible causes of the accident, we have decided to retain our own outside engineering experts to advise us on the matter.”

BP has demanded payment “30 days upon receipt,” or as early as Friday. When asked if Anadarko had mailed a check, Mr. Christiansen, the Anadarko spokesman, repeated, “We are continuing to assess our contractual remedies.”

A Mitsui spokesman said the company had until July 12 to pay, but did not say whether it would do so.

The invoices were released by the Senate Subcommittee on Federal Financial Management, Government Information, Federal Services and International Security. They were first described by the Web site TPMMuckraker. The fact that BP was reaching out to its partners for payment was reported by Dow Jones Newswires in mid-June, but the amounts were not disclosed.

The chairman of the Senate subcommittee, Senator Thomas R. Carper of Delaware, said, “We need to make sure that the taxpayer is not left on the hook for the damages associated with this disaster.” Mr. Carper, a Democrat, said the subcommittee “is focused on getting to the bottom of who owes who and what so that the communities and businesses hurt by this disaster are made whole and that the taxpayers are protected.”

A Senate aide said it was unclear from the documents whether BP was expecting the companies to pay or was simply establishing its position for later battles in arbitration or court, saying, “We can’t characterize BP’s intent.” But, the aide said, “from our perspective, it does look like a real bill,” adding, “We want to know when these parties are going to pay, and if they don’t, why they feel they shouldn’t.”

The subcommittee has invited the chief executives of Anadarko and Mitsui Oil Exploration to testify.

The subcommittee also released a June 2 “bill for U.S. government costs” from the National Pollution Funds Center of the Coast Guard, stating that the total amount due to the federal government was $70.9 million. The government sent that bill not only to BP, but also to its partners and to Transocean Holdings, the owner of the Deepwater Horizon rig and its insurer, Lloyd’s Syndicate, stating that under the Oil Pollution Act, “responsible parties and guarantors are jointly and severally liable for the costs incurred.”


--- 英BP株主、経営陣の交代を要求 英紙報道---
2010/7/3 22:34
http://www.nikkei.com/news/headline/related-article/g=96958A9C9381959FE2E1E2E0958DE2E1E2E5E0E2E3E29494EAE2E2E2;bm=96958A9C93819696E2E1E2E3E48DE2E1E2E5E0E2E3E2869891E2E2E2

 【ロンドン=欧州総局】3日付の英紙フィナンシャル・タイムズ(電子版)は英石油大手BPの主要株主が同社のヘイワード最高経営責任者(CEO)などの経営陣が交代するよう求めていると報じた。メキシコ湾の原油流出事故により同社の株価は急落しており、経営陣の交代で信頼回復につなげる狙いがあるという。今後数週間以内に、経営陣交代に向けて具体的な動きが表面化するとも伝えている。


---米ルイジアナ州沖原油流出:三井開発に補償要求も BP関係先にも非難---
毎日新聞 2010年6月30日 東京朝刊
http://mainichi.jp/select/biz/news/20100630ddm008030016000c.html

 米国・メキシコ湾の原油流出事故で、事故が起きた油田の権益を持つ三井物産の子会社「三井石油開発」などにも補償を求める動きが米国内で高まっている。終息の見通しが立たず被害が広がるなか非難の矛先は関係企業に向かい始めている。
 事故を起こした油田は、BPが65%、米独立系石油会社アナダルコが25%、三井石油開発が孫会社を通じて10%の権益をそれぞれ保有している。BPは、スバンバーグ会長がオバマ米大統領と会談。200億ドル(約1兆8300億円)規模の基金を設立することで合意した。だが、オバマ大統領は「これが限度額でない」と強調。被害の広がりによっては、BPはさらなる負担を求められる可能性も高まっている。
 事故が長引くにつれて関係企業への風当たりも強まっており、事故が起きた地元、米南部ルイジアナ州のケネディ財務長官は25日までに、「(BPと)利益もリスクも共有している」と三井石油開発とアナダルコにも基金への拠出を求める考えを示した。英紙によると、BPがアナダルコに対して原油回収費用など一部負担を求めたとの報道もあり、三井石油開発にも負担が及ぶ可能性もある。
 米政府科学チームの試算によると、4月20日の事故発生から今月までの流出量は最大276万バレルで、89年にアラスカ沖で起きたタンカー座礁事故の25万バレルを上回り米史上最悪の流出事故となっている。【井出晋平】

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