2010年12月2日木曜日

ウィキリークス 米外交文書公開

ウィキリークスが米外交文書を公開した。
毎回10万を超える情報を公開しているが、情報が正しいと判断できる人は
関係者のみ。関係者以外には、ほとんど噂話でしかない。
米政府のみが正しい情報と反応しているが、他国は、様子見。
米大使館による各国首脳の評価も、各国首脳を報道でみた多くの人の印象
と変わらないし、中国政府関係者の6ヵ国協議や常任理事国の日本の評価も
当時のマスメディアで報道されていた内容と同じと記憶している。
米国はテロの脅威にさらされていると言うが、内部告発による「知る権利」
を行使し、多くの米国人から黙認されているところをみると、危機が遠の
き、安全を確認できているのかもしれない。

WikiLeaks 新文書公開


TSA - Movement Grows for Halt of Full-Body Airport Scanners


NEW DOCUMENTS WikiLeaks: China weary of North Korea behaving like 'spoiled child'


CNN - 29 Nov 2010 - Hillary Clinton Responds to WikiLeaks Documents Claims


New WikiLeaks documents: China 'ready to abandon' North Korea


--- 米国政府激震、内部告発サイト「ウィキリークス」の正体 25万件以上の米国外交公電を公開開始、告発者の匿名性を守る---
2010/11/30 15:33
http://www.nikkei.com/tech/business/article/g=96958A9C93819499E1E2E2E28B8DE1E2E3E3E0E2E3E2E2E2E2E2E2E2;p=9694E3EAE3E0E0E2E2EBE0E7EBEB

 政府や企業などの機密情報を収集して公開するWebサイト「ウィキリークス(Wikileaks)」が大きな話題になっている(図)。同サイトの情報源は、主に内部告発。暗号技術を駆使するなどして、告発者の匿名性を守っているという。
 ウィキリークスの特徴の一つは、公開する情報が大量かつ機密であること。例えば2010年7月には、アフガニスタン紛争に関する米軍や情報機関の機密情報を7万5000件以上公開。2010年10月には、イラク戦争に関する米軍の機密情報およそ40万件を一斉に公開した。
 そして2010年11月28日(米国時間)、世界各国の米国大使館が米国政府に送った公用電報(外交公電)25万1287件の公開を開始した。公開されるのは、274カ国の米国大使館から、1966年12月28日から2010年2月28日までに送られた公電。ウィキリークスによれば、公開される公電およそ 25万件のうち、「secret(極秘)」に分類される情報は1万5652件、「confidential(秘)」は10万1748件、「unclassified(区分外)」は13万3887件だという。

 日本の米国大使館が送った公電も含まれる。米国の報道などによれば、東京発の公電は5697件。いずれも2006年以降に送られたとされる。そのうち、「secret」が227件、「confidential」が1660件、「unclassified」が3810件。
 ウィキリークスを運営するのは、非営利のメディア組織「ウィキリークス(Wikileaks)」。ウィキリークスとは、Webサイト名でもあり、運営組織の名称でもある。2006年12月に準備を開始し、2007年1月に発表された。準備開始から1年で、120万件を超える機密情報を収集したとされる。創設者はジュリアン・アサンジ(Julian Assange)氏。報道などによれば、アサンジ氏やウィキリークスには、さまざまな“圧力”がかけられているという。
 ウィキリークスへの情報提供は、Webサイトを通じて行う(ただし現時点では、Webサイトの改良中であるため、情報提供を一時的に受け付けていない)。情報提供用サイトへのアクセスには、「TOR(トーア、The Onion Router)」と呼ばれる匿名化技術を使うため、アクセスしたユーザーを特定することができないという。加えて、Webサイト側ではログ(記録)を取っていない。このためウィキリークスでは、自分の身元を隠したまま、大量の機密文書を提供できるとしている。


---ウィキリークス:公電暴露 米大使館、各国首脳を酷評---
毎日新聞 2010年11月29日 東京夕刊
http://mainichi.jp/select/world/news/20101129dde007030005000c.html

◇肉のたるんだ老人--金正日・北朝鮮総書記
◇無能で空っぽ。影響力なし--ベルルスコーニ伊首相
◇主人公「バットマン」プーチン首相の相棒ロビン役--メドベージェフ露大統領
◇ヒトラーのようだ--アフマディネジャド・イラン大統領

 【北米総局】英紙ガーディアンなど欧米の一部メディアは28日、民間の内部告発サイト「ウィキリークス」が入手した米国の外交文書の中で、世界の米大使館が各国首脳を「酷評」した中身も暴露した。
 同紙などによると、モスクワの米大使館は08年、ロシアの首脳の力関係について映画のヒーローと相棒の関係に例え、「(主人公)バットマンがプーチン首相。メドベージェフ大統領は相棒ロビンの役割を演じている」と評した。また、北朝鮮の金正日総書記も外交筋から「肉のたるんだ老人。脳卒中の結果、精神的にも肉体的にもトラウマを負った」と評された。
 イタリアのベルルスコーニ首相は「無能で空っぽ。現代欧州のリーダーとしての影響力なし。連日のパーティー通いで休息も取っていない」とこき下ろされている。イランのアフマディネジャド大統領は「まるでヒトラーだ」と独裁者呼ばわりされた。
 米国との関係改善を進めるリビアのカダフィ大佐も「官能的なウクライナ人看護師とロマンチックな関係にある。彼女の同行なしでは旅行もできない」と素行を暴露された。看護師は38歳のブロンド女性という。対テロ戦争でオバマ政権と協力するアフガニスタンのカルザイ大統領は「極度に弱い男。事実に耳を傾けようとせず、とっぴな話に動揺する」「すぐに陰謀説を信じてしまう」と報告されている。
 このほか、メルケル独首相を「リスクを避け、創造性に乏しい」、サルコジ仏大統領を「怒りっぽい権威主義者」、ネタニヤフ・イスラエル首相を「約束を決して守らない」と酷評するなど、同盟国との関係悪化が懸念される表現も目に付いた。

◇グーグル攻撃「中国指示」 米国務省、首脳指紋など入手指示
 米紙ニューヨーク・タイムズが報じた「中国共産党政治局の指示」によるとされる今年1月の米インターネット最大手グーグルに対するサイバー攻撃については、政府工作員、民間の安全対策の専門家、中国政府に募集されたネットの無法集団の連携活動の一環だったという。彼らは02年以降、米政府や米同盟国、チベット仏教最高指導者ダライ・ラマ14世、米企業のコンピューターシステムに侵入していたとされる。
 また、英紙ガーディアンによると、米国務省は国連幹部や各国首脳らの指紋や虹彩情報など生体情報のほか、パソコンのパスワードなどを入手するよう秘密指示を行っていた。
 ニューヨーク・タイムズによると、米政府は核兵器への流用を恐れ、07年以降、パキスタンの実験炉から高濃縮ウランを除去しようとしてきたが、実現していない。パキスタンは米専門家の訪問を拒否した。
 また、昨年12月の公電は、米軍がイラク戦争時の前線拠点としてきたカタールは「(対テロ対策において)域内で最悪」で、カタールの安全対策当局は「米国との連携がわかって報復を挑発することを恐れ、テロリスト対策に及び腰になっている」としている。
 このほか09年4月29、30日、麻生太郎首相(当時)が訪中し、温家宝首相と会談した際、梅田邦夫公使(同)が温首相についての印象を「疲れ切り、プレッシャーを感じている」と伝えていた。


---内部告発文書:米国の「秘密」25万通公開 民間サイト---
毎日新聞 2010年11月29日 11時23分(最終更新 11月29日 11時52分)
http://mainichi.jp/select/wadai/news/20101129k0000e030036000c.html

 【ワシントン古本陽荘】内部告発文書をインターネット上で公開する民間ウェブサイト「ウィキリークス」は28日午後(日本時間29日午前)、「秘密」指定の公電約1万5000通を含む、米国の外交公電約25万通の公開を始めた。各国の米大使館から国務省に報告されたもので、他国首脳らとの生々しいやり取りも含まれている。外交上支障が出るのは必至で、ホワイトハウスのギブス大統領報道官は「盗まれた秘密の文書を公開することでウィキリークスは人命を危うくした。強く非難する」などとした声明を発表した。
 事前に情報提供を受けた米ニューヨーク・タイムズ紙によると、公電には、北朝鮮が近年、開発した中距離弾道ミサイル「ムスダン」をイランが19基入手したとの情報が含まれていた。ムスダンは、旧ソ連の潜水艦搭載弾道ミサイルを改良したもので核搭載が可能。射程は3000キロ以上といわれ、計算上、イランは西欧各国を射程圏内に収めることになる。今年10月の北朝鮮の軍事パレードで初めて公開されていた。この公電は今年2月24日付で、ロシア当局と米国務省の不拡散担当幹部との間の情報交換に関するものだった。
 また、別の公電には、米韓両国の当局者が北朝鮮が崩壊し、南北が統一される見通しについて議論した記録があった。スティーブンス駐韓米大使が今年2月、本国にあてたもので「韓国政府は中国に経済的な便宜を図れば南北統一に関する中国の懸念を軽減できると確信している」などと報告していた。
 さらに、中国共産党政治局が、グーグルのコンピューターシステムに侵入するよう指示していたことを示す報告もあった。
 同様に情報提供を受けた英ガーディアン紙は、サウジアラビアのアブドラ国王が米政府に対し、核開発計画をやめさせるためイランを攻撃するよう繰り返し求めていたと報じた。
 ウィキリークスは今年7月と10月に、アフガニスタン戦争とイラク戦争に関する公電多数をネット上で公表。米連邦捜査局(FBI)と米軍はすでに身柄を拘束している情報担当のマニング陸軍上等兵がリーク元とみて捜査を続けており、今回の公電も同じ出所の可能性が高いとみられている。
 秘密公電を公表することが事前に発覚し、クリントン国務長官らは関係国に連絡を取り、釈明に追われていた。今回の公電は欧米のメディア5社に対し事前に提供されていた。

◇「ウィキリークス」が入手し、メディアが報じた米外交公電の骨子
・イランが北朝鮮から中距離弾道ミサイル「ムスダン」を入手
・米韓当局者が、北朝鮮崩壊後の南北統一の可能性を協議
・中国共産党政治局がグーグルのコンピューターシステムへの侵入を指示
・サウジアラビア国王が、米国にイラン攻撃を要求
・各国の米大使館が首脳らを酷評。金正日・北朝鮮総書記は「肉のたるんだ老人」

【ことば】ウィキリークス
 政府や企業で働く人々に内部告発を呼びかけ、提供された情報を公開する国際的な民間ウェブサイト。オーストラリア人の元ハッカー、ジュリアン・アサンジ氏が創設し、07年初めに存在が明らかになった。同氏ら5人程度が中心メンバーで、欧米のジャーナリストら1200人以上のボランティアがいるとされる。運営は寄付金に頼り、特定の場所に事務所を持たず、サーバーを世界中に分散させている。今年7月以降、アフガニスタン駐留米軍関連文書やイラク戦争関連文書をネット上で公開。米政府は猛反発している。


---中国政府主導でハッカー…米公電を報道---
2010年11月29日09時13分 読売新聞
http://www.yomiuri.co.jp/world/news/20101129-OYT1T00163.htm

 【ニューヨーク=吉形祐司】米ニューヨーク・タイムズ紙(電子版)などは28日、民間の内部告発サイト「ウィキリークス」が入手した約25万点に及ぶ米政府の外交公電の一部を報じた。
 ウィキリークスは同日中に、サイト上で公電を公開する。公電の大半は、米国務省が世界の約270の米大使館や領事館と過去3年間に交わしたもので、今年2月の文書までが含まれているという。
 同紙が報じた公電の内容には、北朝鮮の体制崩壊を想定した米韓両政府のやりとりのほか、インターネットの検索大手グーグルへのハッカー行為が、中国政府の主導で行われていたとの情報も含まれている。
 キューバ・グアンタナモの米海軍基地からテロ容疑者の身柄を引き取ってもらうため、米政府が外国政府に提示した交換条件の存在も明らかになった。また、パキスタンの核開発に対する米政府の取り組みとパキスタン政府の反応、アフガニスタン政府の腐敗体質に関する指摘も報じられた。


---北、イランの機密情報も=漏えいの外交公電公開-米紙---
2010/11/29-07:35
http://www.jiji.com/jc/c?g=int_30&k=2010112900034

 【ワシントン時事】米紙ニューヨーク・タイムズ(電子版)など一部メディアは28日、内部告発サイト「ウィキリークス」が入手した米政府の外交公電約25万点の一部について、本文や抜粋を公表した。米韓両国による北朝鮮の体制崩壊に備えた協議や、北朝鮮からイランへのミサイル移転などの機密情報も含まれる。同サイトも同日中に公電を公開する予定。
 世界各地の大使館からワシントンに送られる公電には、密室で交わされる外国首脳との忌憚(きたん)ないやりとりや、情報分析が記録されており、関係国との関係を著しく損なう可能性がある。
 ギブズ米大統領報道官は同日、公電の公開が米国の外交政策に重大な影響を与え、外交官ら関係者を危険にさらすとして、ウィキリークスを強く非難する声明を発表した。


---「ウィキリークス」を非難 米大統領報道官が声明---
2010/11/29 08:14
http://www.47news.jp/CN/201011/CN2010112901000029.html

 【ワシントン共同】ギブズ米大統領報道官は28日、内部告発ウェブサイト「ウィキリークス」による約25万通の外交公電公表について「無責任で危険な行為」として「最も強く非難する」との声明を発表した。
 声明は、米国と外国との生々しい駆け引きなどを示す内容の公電が「包み隠しのない不完全な内容」を含んでいるとして「外国政府との協議を危うくする」と指摘した。
 また米国や同盟国の外交的利益を失わせるだけでなく「外交官や情報機関員を危険に追いやる」ことになると強調した。
 一方、米国防総省は同日、情報漏えいの防止策を進めた結果、情報を盗むことは「非常に困難になった」とする声明を発表した。


---No evidence that WikiLeaks releases have hurt anyone---
Posted on Sunday, 11.28.10
By NANCY A. YOUSSEF
McClatchy Newspapers
http://www.miamiherald.com/2010/11/28/1947638/no-evidence-that-wikileaks-releases.html

WASHINGTON -- American officials in recent days have warned repeatedly that the release of documents by WikiLeaks could put people's lives in danger.

But despite similar warnings before the previous two releases of classified U.S. intelligence reports by the website, U.S. officials concede that they have no evidence to date that the documents led to anyone's death.

Before Sunday's release, news organizations given access to the documents and WikiLeaks took the greatest care to date to ensure no one would be put in danger. In statements accompanying stories about the documents, several newspapers said they voluntarily withheld information and that they cooperated with the State Department and the Obama administration to ensure nothing released could endanger lives or national security.

The newspapers "established lists in common of people to protect, notably in countries ruled by dictators, controlled by criminals or at war," according to an account by Le Monde, a French newspaper that was among the five news organizations that were given access to the documents. "All the identities of people the journalists believed would be threatened were redacted," the newspaper said in what would be an unusual act of self censorship by journalists toward government documents.

The newspapers also communicated U.S. government concerns to WikiLeaks to ensure that sensitive data didn't appear on the organization's website.

"After its own redactions, The (New York) Times sent Obama administration officials the cables it planned to post and invited them to challenge publication of any information that, in the official view, would harm the national interest," The New York Times said in a story published on its website Sunday. "After reviewing the cables, the officials - while making clear they condemn the publication of secret material - suggested additional redactions. The Times agreed to some, but not all."

The paper said it also passed the government's concerns to WikiLeaks "at the suggestion of the State Department."

Unlike the release earlier this year of intelligence documents about the war in Afghanistan, when WikiLeaks posted on its website unredacted documents that included the names of Afghan informants, WikiLeaks agreed this time not to release more than 250,000 documents because they hadn't been vetted by the U.S. government.

The newspapers said WikiLeaks had agreed to release only the documents used in preparation for articles that appeared in the five publications, which in addition to Le Monde and The New York Times included Great Britain's Guardian, Germany's Der Spiegel and Spain's El Pais.

"Together, the five newspapers have carefully edited the raw text used to remove all names and indices whose disclosure could pose risks to individuals," Le Monde said.

Le Monde also said U.S. officials would have the opportunity to argue their point of view in its columns.

Sunday's release showed a growing willingness on the part of WikiLeaks to cooperate with the government on the document trove.

When the first batch of documents was released this summer, WikiLeaks unapologetically released the names of Afghan informants, which U.S. officials charged could lead to their deaths. In the second batch, released in October, which focused on the Iraq war, WikiLeaks withheld names but didn't work with the U.S. government to determine what could endanger U.S. national security.

Pentagon spokesman Geoff Morrell has said previously that there was no evidence that anyone had been killed because of the leaks. Sunday, another Pentagon official told McClatchy that the military still has no evidence that the leaks have led to any deaths. The official didn't want to be named because of the issue's sensitivity.

"We have yet to see any harm come to anyone in Afghanistan that we can directly tie to exposure in the WikiLeaks documents," Morrell told the Washington Post on Aug 11. But "there is in all likelihood a lag between exposure of these documents and jeopardy in the field."

Despite that, the government has maintained that the release of the documents could put people in grave danger. In a letter to WikiLeaks Saturday, the State Department's legal adviser, Harold Koh, said that the release "could place at risk the lives of countless innocent individuals - from journalists to human rights activists and bloggers to soldiers to individuals providing information to further peace and security."

"Despite your stated desire to protect those lives, you have done the opposite and endangered the lives of countless individuals. You have undermined your stated objective by disseminating this material widely, without redaction, and without regard to the security and sanctity of the lives your actions endanger," Koh said.

It wasn't immediately clear how Sunday's release would endanger secret U.S. programs, though it wasn't difficult to conclude that some of the releases could endanger local officials' political futures.

One cable, for example, describes a meeting between Gen. David Petraeus, then the commander of U.S. Central Command, and Yemen's president where they were discussing what was apparently a U.S. bombing campaign against al-Qaida in the Arabian Peninsula. According to the cable, Yemeni President Ali Abdullah Saleh began to "joke that he had just 'lied' by telling his Parliament that the Yemeni forces were responsible for attacks carried out by the U.S.

"We'll continue saying the bombs are ours, not yours," the cable quotes Saleh as saying.


---Vast Leak Discloses Sensitive Diplomacy---
NOVEMBER 28, 2010
By JAY SOLOMON,
ADAM ENTOUS And JULIAN E. BARNES
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704700204575642812775841790.html

The publication of a quarter-million secret diplomatic cables Sunday exposed years of U.S. foreign-policy maneuvering that could prove embarrassing to the U.S. and its allies, especially in the Islamic world.

Among activities detailed in documents the website WikiLeaks provided to several newspapers was the extensive, and increasingly successful, push by the U.S. for an international consensus to confront Iran's nuclear program.

The cables showed how some Arab leaders were largely in sync with Israel to support greater financial penalties, if not military operations, against Iran unless it abandons its nuclear ambitions. Saudi Arabia's King Abdullah was portrayed in an April 2008 memo as telling U.S. officials "to cut off the head of the snake," in referring to Iran's leadership.

The cables showed the Obama administration working to get skeptical European states to back more biting sanctions against Tehran, and also working to forestall United Nations vetoes of the effort by China and Russia.

One cable showed U.S. intelligence believes Iran has obtained from North Korea powerful missiles able to reach European capitals.

The leaks, which the State Department decried as illegal, will undoubtedly place domestic pressure on key American allies shown to have cooperated closely with the Barack Obama and George W. Bush administrations, despite statements to the contrary at home.

The release was the third by WikiLeaks in recent months, following caches of U.S. document about the wars in Afghanistan and Iraq. WikiLeaks shared the documents with the New York Times, the U.K.'s Guardian, Germany's Der Spiegel, El Pais of Spain and France's Le Monde. Some of the cables-largely from 2007 through last February, many but not all classified-were attached to those organizations' websites.

The Wall Street Journal had declined to accept a set of preconditions related to disclosure of the WikiLeaks documents, said a spokeswoman for Dow Jones, the News Corp. unit that publishes the Journal.

A February 2010 cable showed U.S. intelligence believes Iran has obtained from North Korea 19 powerful missiles, BM-25 models that are a version of a Russian design called the R-27. The cable said Iran has been trying to copy the missile's propulsion system to speed development of intercontinental ballistic missiles, an effort that, if successful, could add about 800 miles to the estimated 1,200-mile range of current Iranian missiles.

The documents presented often-stinging assessments of foreign leaders involved in the effort to combat Islamic radicalism. U.S. diplomats were portrayed as referring to allegedly corrupt business practices of Ahmad Wali Karzai, a half-brother of Afghan President Hamid Karzai. Saudi King Abdullah was described as saying he viewed Iraqi Prime Minister Nouri al-Maliki as a proxy for Iran.

The State Department and Pentagon have sought to limit the diplomatic fallout and possible strategic losses by calling dozens of foreign governments, according to U.S. officials.

The disclosures "place at risk ongoing cooperation between countries-partners, allies and common stakeholders-to confront common challenges from terrorism to pandemic diseases to nuclear proliferation that threaten global stability," State Department legal adviser Harold Koh wrote to a lawyer for the founder of WikiLeaks, Julian Assange, Saturday, in a last-ditch effort to forestall publication.

U.S. diplomats and defense officials have worried the disclosures could undercut the ability of foreign leaders to continue cooperating with Washington on counter-terror and counter-proliferation operations, with Yemen, Pakistan and Afghanistan among those most focused on.

Yemen's President Ali Abdullah Saleh allowed American forces to conduct counterterror operations against al Qaeda militants inside his country. The Yemeni leader, in a January meeting with U.S. Gen. David Petraeus, urged the U.S. to continue these operations, while stressing that he would seek to find political cover at home, according to one cable.

The Yemeni leader made clear he wanted to disguise Washington's role, according to a cable. "We'll continue saying the bombs are ours, not yours," Mr. Saleh was quoted as saying, prompting Yemen's deputy prime minister to "joke that he had just 'lied' by telling Parliament" that Yemeni forces had carried out the strikes.

The cables also showed U.S. officials exploring ways to remove highly enriched uranium from a Pakistani nuclear site in a way that wouldn't spur a political backlash against Pakistan President Asif Ali Zardari.

The leaked cables detailed a secret U.S. intelligence-gathering campaign at the U.N., blurring the line between the work of diplomats and spies. In a U.S. intelligence directive, American diplomats were asked to collect biometric information on key U.N. officials, from under secretaries to the heads of specialized agencies and peacekeeping operations. It also asked for intelligence on Secretary General Ban Ki-moon's management and decision-making style.

The secret document, titled "Reporting and Collection Needs: the United Nations," asked for both basic "biographical information" and detailed work schedules, credit-card numbers and frequent-flier accounts. Such information could be used to track the movements and activities of U.N. officials.

With respect to Iran's nuclear ambitions, one cable described Bahrain's King Hamad King bin Issa al Khalifa as telling Gen. Petraeus last year the U.S. and its allies must use any means possible to deny Iran's government a nuclear arsenal. "The danger of letting it go on is greater than the dangers of stopping it," read a cable from the U.S. ambassador to Bahrain.

The leaked cables show sometimes-derogatory ways America's allies referred to diplomatic partners. Saudi King Abdullah told U.S. officials that Pakistan's President Zardari was incapable of reforming his country. "When the head is rotten it affects the whole body," the Saudi monarch said. according to a cable.

Another cable has Israeli official, Amos Gilad, speculating in 2009 about the life span of Egyptian President Hosni Mubarak, 82, and questioning whether his son, Gamal, was "ready to assume command."

Denunciations of WikiLeaks and Mr. Assange intensified Sunday, from both Democratic and Republican lawmakers. Rep. Peter King of New York, the ranking Republican on the House Committee on Homeland Security, called for Mr. Assange's arrest for violating the U.S. Espionage Act. Sen. John Kerry (D., Mass.), chairman of the Senate Foreign Relations Committee, described the release "a reckless action which jeopardizes lives by exposing raw, contemporaneous intelligence."

A former low-level U.S. Army intelligence analyst stationed in Baghdad, Pfc. Bradley Manning, was charged earlier this year with improperly accessing a State Department cable on Iceland and providing it to WikiLeaks. In a conversation with a former hacker, Pfc. Manning said he had taken 260,000 State Department cables. He hasn't been charged but is being held in Virginia in pretrial detention. He hasn't been charged in connection with the last three WikiLeaks releases.
-Matthew Rosenberg and Tom Wright contributed to this article.


---Cables Obtained by WikiLeaks Shine Light Into Secret Diplomatic Channels---
By SCOTT SHANE and ANDREW W. LEHREN
Published: November 28, 2010
http://www.nytimes.com/2010/11/29/world/29cables.html?_r=1&src=me&pagewanted=all

WASHINGTON - A cache of a quarter-million confidential American diplomatic cables, most of them from the past three years, provides an unprecedented look at back-room bargaining by embassies around the world, brutally candid views of foreign leaders and frank assessments of nuclear and terrorist threats.

Some of the cables, made available to The New York Times and several other news organizations, were written as recently as late February, revealing the Obama administration’s exchanges over crises and conflicts. The material was originally obtained by WikiLeaks, an organization devoted to revealing secret documents. WikiLeaks posted the first installment of the archive on its Web site on Sunday.

The disclosure of the cables is sending shudders through the diplomatic establishment, and could strain relations with some countries, influencing international affairs in ways that are impossible to predict.

Secretary of State Hillary Rodham Clinton and American ambassadors around the world have been contacting foreign officials in recent days to alert them to the expected disclosures. A statement from the White House on Sunday said: “We condemn in the strongest terms the unauthorized disclosure of classified documents and sensitive national security information.

“President Obama supports responsible, accountable, and open government at home and around the world, but this reckless and dangerous action runs counter to that goal. By releasing stolen and classified documents, WikiLeaks has put at risk not only the cause of human rights but also the lives and work of these individuals.”

The cables, a huge sampling of the daily traffic between the State Department and some 270 embassies and consulates, amount to a secret chronicle of the United States’ relations with the world in an age of war and terrorism. Among their revelations, to be detailed in The Times in coming days:

¶ A dangerous standoff with Pakistan over nuclear fuel: Since 2007, the United States has mounted a highly secret effort, so far unsuccessful, to remove from a Pakistani research reactor highly enriched uranium that American officials fear could be diverted for use in an illicit nuclear device. In May 2009, Ambassador Anne W. Patterson reported that Pakistan was refusing to schedule a visit by American technical experts because, as a Pakistani official said, “if the local media got word of the fuel removal, ‘they certainly would portray it as the United States taking Pakistan’s nuclear weapons,’ he argued.”

¶ Thinking about an eventual collapse of North Korea: American and South Korean officials have discussed the prospects for a unified Korea, should the North’s economic troubles and political transition lead the state to implode. The South Koreans even considered commercial inducements to China, according to the American ambassador to Seoul. She told Washington in February that South Korean officials believe that the right business deals would “help salve” China’s “concerns about living with a reunified Korea” that is in a “benign alliance” with the United States.

¶ Bargaining to empty the Guantanamo Bay prison: When American diplomats pressed other countries to resettle detainees, they became reluctant players in a State Department version of “Let’s Make a Deal.” Slovenia was told to take a prisoner if it wanted to meet with President Obama, while the island nation of Kiribati was offered incentives worth millions of dollars to take in Chinese Muslim detainees, cables from diplomats recounted. The Americans, meanwhile, suggested that accepting more prisoners would be “a low-cost way for Belgium to attain prominence in Europe.”

¶ Suspicions of corruption in the Afghan government: When Afghanistan’s vice president visited the United Arab Emirates last year, local authorities working with the Drug Enforcement Administration discovered that he was carrying $52 million in cash. With wry understatement, a cable from the American Embassy in Kabul called the money “a significant amount” that the official, Ahmed Zia Massoud, “was ultimately allowed to keep without revealing the money’s origin or destination.” (Mr. Massoud denies taking any money out of Afghanistan.)

¶ A global computer hacking effort: China’s Politburo directed the intrusion into Google’s computer systems in that country, a Chinese contact told the American Embassy in Beijing in January, one cable reported. The Google hacking was part of a coordinated campaign of computer sabotage carried out by government operatives, private security experts and Internet outlaws recruited by the Chinese government. They have broken into American government computers and those of Western allies, the Dalai Lama and American businesses since 2002, cables said.

¶ Mixed records against terrorism: Saudi donors remain the chief financiers of Sunni militant groups like Al Qaeda, and the tiny Persian Gulf state of Qatar, a generous host to the American military for years, was the “worst in the region” in counterterrorism efforts, according to a State Department cable last December. Qatar’s security service was “hesitant to act against known terrorists out of concern for appearing to be aligned with the U.S. and provoking reprisals,” the cable said.

¶ An intriguing alliance: American diplomats in Rome reported in 2009 on what their Italian contacts described as an extraordinarily close relationship between Vladimir V. Putin, the Russian prime minister, and Silvio Berlusconi, the Italian prime minister and business magnate, including “lavish gifts,” lucrative energy contracts and a “shadowy” Russian-speaking Italian go-between. They wrote that Mr. Berlusconi “appears increasingly to be the mouthpiece of Putin” in Europe. The diplomats also noted that while Mr. Putin enjoyed supremacy over all other public figures in Russia, he was undermined by an unmanageable bureaucracy that often ignored his edicts.

¶ Arms deliveries to militants: Cables describe the United States’ failing struggle to prevent Syria from supplying arms to Hezbollah in Lebanon, which has amassed a huge stockpile since its 2006 war with Israel. One week after President Bashar al-Assad promised a top State Department official that he would not send “new” arms to Hezbollah, the United States complained that it had information that Syria was providing increasingly sophisticated weapons to the group.

¶ Clashes with Europe over human rights: American officials sharply warned Germany in 2007 not to enforce arrest warrants for Central Intelligence Agency officers involved in a bungled operation in which an innocent German citizen with the same name as a suspected militant was mistakenly kidnapped and held for months in Afghanistan. A senior American diplomat told a German official “that our intention was not to threaten Germany, but rather to urge that the German government weigh carefully at every step of the way the implications for relations with the U.S.”

The 251,287 cables, first acquired by WikiLeaks, were provided to The Times by an intermediary on the condition of anonymity. Many are unclassified, and none are marked “top secret,” the government’s most secure communications status. But some 11,000 are classified “secret,” 9,000 are labeled “noforn,” shorthand for material considered too delicate to be shared with any foreign government, and 4,000 are designated both secret and noforn.

Many more cables name diplomats’ confidential sources, from foreign legislators and military officers to human rights activists and journalists, often with a warning to Washington: “Please protect” or “Strictly protect.”

The Times has withheld from articles and removed from documents it is posting online the names of some people who spoke privately to diplomats and might be at risk if they were publicly identified. The Times is also withholding some passages or entire cables whose disclosure could compromise American intelligence efforts.

The cables show that nearly a decade after the attacks of Sept. 11, 2001, the dark shadow of terrorism still dominates the United States’ relations with the world. They depict the Obama administration struggling to sort out which Pakistanis are trustworthy partners against Al Qaeda, adding Australians who have disappeared in the Middle East to terrorist watch lists, and assessing whether a lurking rickshaw driver in Lahore, Pakistan, was awaiting fares or conducting surveillance of the road to the American Consulate.

They show American officials managing relations with a China on the rise and a Russia retreating from democracy. They document years of painstaking effort to prevent Iran from building a nuclear weapon - and of worry about a possible Israeli strike on Iran with the same goal.

Even when they recount events that are already known, the cables offer remarkable details.

For instance, it has been previously reported that the Yemeni government has sought to cover up the American role in missile strikes against the local branch of Al Qaeda. But a cable’s fly-on-the-wall account of a January meeting between the Yemeni president, Ali Abdullah Saleh, and Gen. David H. Petraeus, then the American commander in the Middle East, is nonetheless breathtaking.

“We’ll continue saying the bombs are ours, not yours,” Mr. Saleh said, according to the cable sent by the American ambassador, prompting Yemen’s deputy prime minister to “joke that he had just ‘lied’ by telling Parliament” that Yemeni forces had carried out the strikes.

Mr. Saleh, who at other times resisted American counterterrorism requests, was in a lighthearted mood. The authoritarian ruler of a conservative Muslim country, Mr. Saleh complains of smuggling from nearby Djibouti, but tells General Petraeus that his concerns are drugs and weapons, not whiskey, “provided it’s good whiskey.”

Likewise, press reports detailed the unhappiness of the Libyan leader, Col. Muammar el-Qaddafi, when he was not permitted to set up his tent in Manhattan or to visit ground zero during a United Nations session last year.

But the cables add a touch of scandal and alarm to the tale. They describe the volatile Libyan leader as rarely without the companionship of “his senior Ukrainian nurse,” described as “a voluptuous blonde.” They reveal that Colonel Qaddafi was so upset by his reception in New York that he balked at carrying out a promise to return dangerous enriched uranium to Russia. The American ambassador to Libya told Colonel Qaddafi’s son “that the Libyan government had chosen a very dangerous venue to express its pique,” a cable reported to Washington.

The cables also disclose frank comments behind closed doors. Dispatches from early this year, for instance, quote the aging monarch of Saudi Arabia, King Abdullah, as speaking scathingly about the leaders of Iraq and Pakistan.

Speaking to another Iraqi official about Nuri Kamal al-Maliki, the Iraqi prime minister, King Abdullah said, “You and Iraq are in my heart, but that man is not.” The king called President Asif Ali Zardari of Pakistan the greatest obstacle to that country’s progress. “When the head is rotten,” he said, “it affects the whole body.”

The American ambassador to Eritrea reported last year that “Eritrean officials are ignorant or lying” in denying that they were supporting the Shabab, a militant Islamist group in Somalia. The cable then mused about which seemed more likely.

As he left Zimbabwe in 2007 after three years as ambassador, Christopher W. Dell wrote a sardonic account of Robert Mugabe, that country’s aging and erratic leader. The cable called Mr. Mugabe “a brilliant tactician” but mocked “his deep ignorance on economic issues (coupled with the belief that his 18 doctorates give him the authority to suspend the laws of economics).”

The possibility that a large number of diplomatic cables might become public has been discussed in government and media circles since May. That was when, in an online chat, an Army intelligence analyst, Pfc. Bradley Manning, described having downloaded from a military computer system many classified documents, including “260,000 State Department cables from embassies and consulates all over the world.” In an online discussion with Adrian Lamo, a computer hacker, Private Manning said he had delivered the cables and other documents to WikiLeaks.

Mr. Lamo reported Private Manning’s disclosures to federal authorities, and Private Manning was arrested. He has been charged with illegally leaking classified information and faces a possible court-martial and, if convicted, a lengthy prison term.

In July and October, The Times, the British newspaper The Guardian and the German magazine Der Spiegel published articles based on documents about Afghanistan and Iraq. Those collections of dispatches were placed online by WikiLeaks, with selective redactions of the Afghan documents and much heavier redactions of the Iraq reports. The group has said it intends to post the documents in the current trove as well, after editing to remove the names of confidential sources and other details.

Fodder for Historians

Traditionally, most diplomatic cables remain secret for decades, providing fodder for historians only when the participants are long retired or dead. The State Department’s unclassified history series, titled “Foreign Relations of the United States,” has reached only 1972.

While an overwhelming majority of the quarter-million cables provided to The Times are from the post-9/11 era, several hundred date from 1966 to the 1990s. Some show diplomats struggling to make sense of major events whose future course they could not guess.

In a 1979 cable to Washington, Bruce Laingen, an American diplomat in Tehran, mused with a knowing tone about the Iranian revolution that had just occurred: “Perhaps the single dominant aspect of the Persian psyche is an overriding egoism,” Mr. Laingen wrote, offering tips on exploiting this psyche in negotiations with the new government. Less than three months later, Mr. Laingen and his colleagues would be taken hostage by radical Iranian students, hurling the Carter administration into crisis and, perhaps, demonstrating the hazards of diplomatic hubris.

In 1989, an American diplomat in Panama City mulled over the options open to Gen. Manuel Noriega, the Panamanian leader, who was facing narcotics charges in the United States and intense domestic and international political pressure to step down. The cable called General Noriega “a master of survival”; its author appeared to have no inkling that one week later, the United States would invade Panama to unseat General Noriega and arrest him.

In 1990, an American diplomat sent an excited dispatch from Cape Town: he had just learned from a lawyer for Nelson Mandela that Mr. Mandela’s 27-year imprisonment was to end. The cable conveys the momentous changes about to begin for South Africa, even as it discusses preparations for an impending visit from the Rev. Jesse L. Jackson.

The voluminous traffic of more recent years - well over half of the quarter-million cables date from 2007 or later - show American officials struggling with events whose outcomes are far from sure. To read through them is to become a global voyeur, immersed in the jawboning, inducements and penalties the United States wields in trying to have its way with a recalcitrant world.

In an era of satellites and fiber-optic links, the cable retains the archaic name of an earlier technological era. It has long been the tool for the secretary of state to send orders to the field and for ambassadors and political officers to send their analyses to Washington.

The cables have their own lexicon: “codel,” for a Congressional delegation; “visas viper,” for a report on a person considered dangerous; “demarche,” an official message to a foreign government, often a protest or warning.

Diplomatic Drama

But the drama in the cables often comes from diplomats’ narratives of meetings with foreign figures, games of diplomatic poker in which each side is sizing up the other and neither is showing all its cards.

Among the most fascinating examples recount American officials’ meetings in September 2009 and February 2010 with Ahmed Wali Karzai, the half brother of the Afghan president and a power broker in the Taliban’s home turf of Kandahar.

They describe Mr. Karzai, “dressed in a crisp white shalwar kameez,” the traditional dress of loose tunic and trousers, appearing “nervous, though eager to express his views on the international presence in Kandahar,” and trying to win over the Americans with nostalgic tales about his years running a Chicago restaurant near Wrigley Field.

But in midnarrative there is a stark alert for anyone reading the cable in Washington: “Note: While we must deal with AWK as the head of the Provincial Council, he is widely understood to be corrupt and a narcotics trafficker.” (Mr. Karzai has repeatedly denied such charges.) And the cables note statements by Mr. Karzai that the Americans, informed by a steady flow of eavesdropping and agents’ reports, believe to be false.

A cable written after the February meeting coolly took note of the deceit on both sides.

Mr. Karzai “demonstrated that he will dissemble when it suits his needs,” the cable said. “He appears not to understand the level of our knowledge of his activities. We will need to monitor his activity closely, and deliver a recurring, transparent message to him” about the limits of American tolerance.

Not All Business

Even in places far from war zones and international crises, where the stakes for the United States are not as high, curious diplomats can turn out to be accomplished reporters, sending vivid dispatches to deepen the government’s understanding of exotic places.

In a 2006 account, a wide-eyed American diplomat describes the lavish wedding of a well-connected couple in Dagestan, in Russia’s Caucasus, where one guest is the strongman who runs the war-ravaged Russian republic of Chechnya, Ramzan Kadyrov.

The diplomat tells of drunken guests throwing $100 bills at child dancers, and nighttime water-scooter jaunts on the Caspian Sea.

“The dancers probably picked upwards of USD 5000 off the cobblestones,” the diplomat wrote. The host later tells him that Ramzan Kadyrov “had brought the happy couple ‘a five-kilo lump of gold’ as his wedding present.”

“After the dancing and a quick tour of the premises, Ramzan and his army drove off back to Chechnya,” the diplomat reported to Washington. “We asked why Ramzan did not spend the night in Makhachkala, and were told, ‘Ramzan never spends the night anywhere.’ ”

Scott Shane reported from Washington, and Andrew W. Lehren from New York. Reporting was contributed by Jo Becker, C. J. Chivers and James Glanz from New York; Eric Lichtblau, Michael R. Gordon, David E. Sanger, Charlie Savage, Eric Schmitt and Ginger Thompson from Washington; and Jane Perlez from Islamabad, Pakistan.


---US embassy cables leak sparks global diplomatic crisis---
David Leigh
guardian.co.uk, Sunday 28 November 2010 18.13 GMT
http://www.guardian.co.uk/world/2010/nov/28/us-embassy-cable-leak-diplomacy-crisis

*More than 250,000 dispatches reveal US foreign strategies
*Diplomats ordered to spy on allies as well as enemies
*Saudi king urged Washington to bomb Iran

The United States was catapulted into a worldwide diplomatic crisis today, with the leaking to the Guardian and other international media of more than 250,000 classified cables from its embassies, many sent as recently as February this year.

At the start of a series of daily extracts from the US embassy cables - many designated "secret" - the Guardian can disclose that Arab leaders are privately urging an air strike on Iran and that US officials have been instructed to spy on the UN leadership.

These two revelations alone would be likely to reverberate around the world. But the secret dispatches, which were obtained by WikiLeaks, the whistleblowers' website, also reveal Washington's evaluation of many other highly sensitive international issues.

These include a shift in relations between China and North Korea, high-level concerns over Pakistan's growing instability, and details of clandestine US efforts to combat al-Qaida in Yemen.

Among scores of disclosures that are likely to cause uproar, the cables detail:

*Grave fears in Washington and London over the security of Pakistan's nuclear weapons programme, with officials warning that as the country faces economic collapse, government employees could smuggle out enough nuclear material for terrorists to build a bomb.

*Inappropriate remarks by Prince Andrew about a UK law enforcement agency and a foreign country.

*Suspicions of corruption in the Afghan government, with one cable alleging that vice-president Zia Massoud was carrying $52m in cash when he was stopped during a visit to the United Arab Emirates. Massoud denies taking money out of Afghanistan.

*How the hacker attacks which forced Google to quit China in January were orchestrated by a senior member of the Politburo who typed his own name into the global version of the search engine and found articles criticising him personally.

*Allegations that Russia and its intelligence agencies are using mafia bosses to carry out criminal operations, with one cable reporting that the relationship is so close that the country has become a "virtual mafia state".

*The extraordinarily close relationship between Vladimir Putin, the Russian prime minister, and Silvio Berlusconi, the Italian prime minister, which is causing intense US suspicion. Cables detail allegations of "lavish gifts", lucrative energy contracts and the use by Berlusconi of a "shadowy" Russian-speaking Italiango-between.

*Devastating criticism of the UK's military operations in Afghanistan by US commanders, the Afghan president and local officials in Helmand. The dispatches reveal particular contempt for the failure to impose security around Sangin - the town which has claimed more British lives than any other in the country.

The US has particularly intimate dealings with Britain, and some of the dispatches from the London embassy in Grosvenor Square will make uncomfortable reading in Whitehall and Westminster. They range from political criticisms of David Cameron to requests for specific intelligence about individual MPs.

The cables contain specific allegations of corruption, as well as harsh criticism by US embassy staff of their host governments, from Caribbean islands to China and Russia. The material includes a reference to Putin as an "alpha-dog" and Hamid Karzai as being "driven by paranoia", while Angela Merkel allegedly "avoids risk and is rarely creative". There is also a comparison between Mahmoud Ahmadinejad and Adolf Hitler.

The cables names Saudi donors as the biggest financiers of terror groups, and provide an extraordinarily detailed account of an agreement between Washington and Yemen to cover up the use of US planes to bomb al-Qaida targets. One cable records that during a meeting in January with General David Petraeus, then US commander in the Middle East, Yemeni president Abdullah Saleh said: "We'll continue saying they are our bombs, not yours."

Other revelations include a description of a near "environmental disaster" last year over a rogue shipment of enriched uranium, technical details of secret US-Russian nuclear missile negotiations in Geneva, and a profile of Libya's Muammar Gaddafi, who they say is accompanied everywhere by a "voluptuous blonde" Ukrainian nurse.

Clinton led a frantic damage limitation exercise this weekend as Washington prepared foreign governments for the revelations, contacting leaders in Germany, Saudi Arabia, the Gulf, France and Afghanistan.

US ambassadors in other capitals were instructed to brief their hosts in advance of the release of unflattering pen-portraits or nakedly frank accounts of transactions with the US which they had thought would be kept quiet. Washington now faces a difficult task in convincing contacts around the world that any future conversations will remain confidential.

As the cables were published, the White House released a statement condemning their release. "Such disclosures put at risk our diplomats, intelligence professionals, and people around the world who come to the US for assistance in promoting democracy and open government. By releasing stolen and classified documents, WikiLeaks has put at risk not only the cause of human rights but also the lives and work of these individuals."

In London, a Foreign Office spokesman said: "We condemn any unauthorised release of this classified information, just as we condemn leaks of classified material in the UK. They can damage national security, are not in the national interest and, as the US have said, may put lives at risk. We have a very strong relationship with the US government. That will continue."

The US ambassador to Britain, Louis Susman, said: "We have briefed the UK government and other friends and allies around the world about the potential impact of these disclosures … I am confident that our uniquely productive relationship with the United Kingdom will remain close and strong, focused on promoting our shared objectives and values."

Sir Christopher Meyer, who was British ambassador to the US in the Blair years, thought the leaks would have little impact on diplomatic behaviour. "This won't restrain dips' [diplomats'] candour," he said. "But people will be looking at the security of electronic communications and archives. Paper would have been impossible to steal in these quantities."

The state department's legal adviser has written to the founder of WikiLeaks, Julian Assange and his London lawyer, warning that the cables were obtained illegally and that the publication would place at risk "the lives of countless innocent individuals … ongoing military operations … and co-operation between countries".

The electronic archive of embassy dispatches from around the world was allegedly downloaded by a US soldier earlier this year and passed to WikiLeaks. Assange made it available to the Guardian and four other news organisations: the New York Times, Der Spiegel in Germany, Le Monde in France and El Pais in Spain. All five plan to publish extracts from the most significant cables, but have decided neither to "dump" the entire dataset into the public domain, nor to publish names that would endanger innocent individuals. WikiLeaks says that, contrary to the state department's fears, it also initially intends to post only limited cable extracts, and to redact identities.

The cables published today reveal how the US uses its embassies as part of a global espionage network, with diplomats tasked to obtain not just information from the people they meet, but personal details, such as frequent flyer numbers, credit card details and even DNA material.

Classified "human intelligence directives" issued in the name of Clinton or her predecessor, Condoleezza Rice, instruct officials to gather information on military installations, weapons markings, vehicle details of political leaders as well as iris scans, fingerprints and DNA.

The most controversial target was the UN leadership. That directive requested the specification of telecoms and IT systems used by top officials and their staff and details of "private VIP networks used for official communication, to include upgrades, security measures, passwords, personal encryption keys".

PJ Crowley, the state department spokesman in Washington, said: "Let me assure you: our diplomats are just that, diplomats. They do not engage in intelligence activities. They represent our country around the world, maintain open and transparent contact with other governments as well as public and private figures, and report home. That's what diplomats have done for hundreds of years."

The acting deputy spokesman for Ban Ki-moon, Farhan Haq, said the UN chief had no immediate comment. "We are aware of the reports."

The dispatches also shed light on older diplomatic issues. One cable, for example, reveals, that Nelson Mandela was "furious" when a top adviser stopped him meeting Margaret Thatcher shortly after his release from prison to explain why the ANC objected to her policy of "constructive engagement" with the apartheid regime.

"We understand Mandela was keen for a Thatcher meeting but that [appointments secretary Zwelakhe] Sisulu argued successfully against it," according to the cable. It continues: "Mandela has on several occasions expressed his eagerness for an early meeting with Thatcher to express the ANC's objections to her policy. We were consequently surprised when the meeting didn't materialise on his mid-April visit to London and suspected that ANC hardliners had nixed Mandela's plans."

The US embassy cables are marked "Sipdis" - secret internet protocol distribution. They were compiled as part of a programme under which selected dispatches, considered moderately secret but suitable for sharing with other agencies, would be automatically loaded on to secure embassy websites, and linked with the military's Siprnet internet system.

They are classified at various levels up to "secret noforn" [no foreigners]. More than 11,000 are marked secret, while around 9,000 of the cables are marked noforn.

More than 3 million US government personnel and soldiers, many extremely junior, are cleared to have potential access to this material, even though the cables contain the identities of foreign informants, often sensitive contacts in dictatorial regimes. Some are marked "protect" or "strictly protect".

Last spring, 22-year-old intelligence analyst Bradley Manning was charged with leaking many of these cables, along with a gun-camera video of an Apache helicopter crew mistakenly killing two Reuters news agency employees in Baghdad in 2007, which was subsequently posted by WikiLeaks. Manning is facing a courtmartial.

In July and October WikiLeaks also published thousands of leaked military reports from Afghanistan and Iraq. These were made available for analysis beforehand to the Guardian, along with Der Spiegel and the New York Times.

A former hacker, Adrian Lamo, who reported Manning to the US authorities, said the soldier had told him in chat messages that the cables revealed "how the first world exploits the third, in detail".

He also said, according to Lamo, that Clinton "and several thousand diplomats around the world are going to have a heart attack when they wake up one morning and find an entire repository of classified foreign policy is available in searchable format to the public … Everywhere there's a US post … there's a diplomatic scandal that will be revealed".

Asked why such sensitive material was posted on a network accessible to thousands of government employees, the state department spokesman told the Guardian: "The 9/11 attacks and their aftermath revealed gaps in intra-governmental information sharing. Since the attacks of 9/11, the US government has taken significant steps to facilitate information sharing. These efforts were focused on giving diplomatic, military, law enforcement and intelligence specialists quicker and easier access to more data to more effectively do their jobs."

He added: "We have been taking aggressive action in recent weeks and months to enhance the security of our systems and to prevent the leak of information."


---米国のトルコ反政府組織支援を公開か ウィキリークス---
2010.11.26 13:29
http://sankei.jp.msn.com/world/america/101126/amr1011261329003-n1.htm

 米紙ワシントン・ポスト(電子版)は25日、民間の内部告発ウェブサイト「ウィキリークス」が近く公開する機密文書には、トルコの反政府武装組織クルド労働者党(PKK)への米政府による支援や、トルコが国際テロ組織アルカーイダのイラク国内の勢力を支援していたことを示す内容が含まれていると報じた。ロンドンのアラブ紙アルハヤトの報道として伝えた。
 ロイター通信は、米外交文書が公開された場合に備えて、米国務省が外交ルートを通じ英国、オーストラリア、カナダ、デンマーク、ノルウェーに対して事前に説明したと報じた。外交関係への打撃を最小限に抑えるのが目的とみられる。(共同)


---米外交文書も近く公開か 「ウィキリークス」---
2010年11月25日 11時07分
http://www.tokyo-np.co.jp/s/article/2010112501000245.html

 【ワシントン共同】ロイター通信は24日、イラク戦争やアフガニスタンでの戦闘に関する米軍機密文書をインターネット上で公開した民間の内部告発ウェブサイト「ウィキリークス」が近く公開するとしている機密文書に、米国務省の外交文書が含まれていることが分かったと報じた。
 文書は、ロシアやアフガンのほか、東アジアなどの外国の政府と首脳らに関する汚職調査の公電。首脳らは実名で記載されており、ネット上で公になれば、外国政府とオバマ米政権との関係に大きな打撃となる可能性がある。
 ウィキリークスの創設者、アサンジ氏は4日、ジュネーブで記者会見し、近く米国を含め「ロシアなど100以上の国に関する機密文書を公開する」と発表していた。


---ウィキリークス、新たな機密文書公開か 今度は各国の汚職疑惑に言及した電文---
2010.11.25 08:58
http://sankei.jp.msn.com/world/america/101125/amr1011250859002-n1.htm

 【ワシントン=犬塚陽介】米メディアは24日、民間の内部告発ウェブサイト「ウィキリークス」が早ければ週末にも、米外交官が他国の政府高官や有力政治家の汚職疑惑などに言及している国務省の外交電文をネットで公開する予定だと報じた。ロシアやアフガニスタンに加え、東アジアや欧州各国も対象になっているとみられ、外交問題に発展しかねないとの懸念も出ている。
 AP通信などによると、ほとんどの外交電文は2009年1月のオバマ政権発足後のものとみられ、米大使館員らが駐在国の閣僚や政府高官と交わした会話が記されており、いずれも機密扱いになっている。
 外交電文には有力閣僚や政治家の汚職疑惑への言及のほか、アフガンでの戦争など米国が抱える外交課題について、非公開を前提にした率直な意見交換が記されている可能性が高い。
 クローリー米国務次官補(広報担当)は24日の定例記者会見で、機密の外交電文の公表は友好国との関係悪化につながりかねず「米国の国益を損なう」とウィキリークスを批判。関係国に対し、説明を始めていることを明らかにした。
 ウィキリークスは今年7月以降、アフガン駐留米軍などの機密文書を複数回にわたって公開している。


---空港での“おっぱい検査”、米国民の半数が「やり過ぎ」 エックス線拒否なら…---
2010.11.24 14:09
http://sankei.jp.msn.com/world/america/101124/amr1011241411009-n1.htm

 女性旅行者の胸をタッチしているのは、米運輸保安局(TSA)の職員。多くの旅行客が移動する米国の感謝祭(11月の第4木曜日)を前に、空港での新しいセキュリティー検査が議論を呼んでいる。
 全米の68の空港には全身を透視するエックス線検査装置が設置されているが、複数の団体が放射線被曝(ひばく)による人体への影響やプライバシーの侵害を懸念し、搭乗客に対してエックス線検査の拒否を呼びかけている。拒否した場合は、衣服の上を広範囲にわたってたたく所持品検査が行われる。
 この検査についてワシントン・ポスト-ABCニュースが調査を行ったところ、大部分が「個人のプライバシーを保護するよりもテロを防ぐことが優先」としながら、50%の人が「度が過ぎる」と回答。48%の人が「適正」と支持し、2%の人が「意見なし」だった。
 TSAは、エックス線検査や身体検査は衣類の下に武器や爆発物を隠すのを阻止するのに不可欠と主張。旅行者にエックス線検査の拒否を勧めるのは「無責任」との見解を示している。また、TSAでは、エックス線検査より、衣服の上をたたく身体検査を選ぶ人は2%未満と見積もっている。

0 コメント: