2012年3月19日月曜日

GSの暴露記事

GS社員が暴露記事を投稿した。
 GSグループを退社する社員が、NYTへの寄稿で「有害かつ破壊的な」
社風を公に批判した。同社の中からここまであからさまな批判が上がった
のはこれが初めて。

Greg Smith
・Executive Director 12年勤務。
・スタンフォード大学出身
・欧州で米国株デリバティブ事業の責任者。
・デリバティブ販売の会議に出席しても、顧客をどのように手助けできる
 のかという質問をする時間が1分たりともない。
・顧客からいかにどれだけ多くの金をもうけられるかということにのみ
 集中する会議。

GS
・見方では、顧客が成功して初めてわれわれも成功する。この基本的な
 真実が当社の経営の根幹にある
・過去12カ月で5人のマネジングディレクターが自分の顧客を『操り人形』
 と社内メールなどで呼んでいるのを目にした

リーマンショックの際に、GSの体質が多く報道された。
米GSだけでなく、英GSの社員が英GSの体質も同様と暴露した。
自論を展開すると売買も成立しないと思われ、詐欺師と理解しながら、
投資を繰り返す顧客もいる。
日本のGSは、一時、倒産した旅館やホテルの再興をしていた頃があったが、
この顧客も操り人形か。

サププライム詐欺 GS陰謀説
GSソースコード窃盗を告発
GS訴追
GS 倫理の破綻か
GS 空売り違反で制裁金
GS 嫌がらせは北朝鮮以上か
GS SECと和解
GS くそったれ取引禁止
GS 調査委で偽証か


---ゴールドマンを社員が批判、有害で破壊的社風と-NYT寄稿---
更新日時: 2012/03/15 00:21 JST
http://www.bloomberg.co.jp/news/123-M0VJOS6JIJUS01.html

 3月14日(ブルームバーグ):米ゴールドマン・サックス・グループを退社する社員が、米紙ニューヨーク・タイムズ(NYT)への寄稿で「有害かつ破壊的な」社風を公に批判した。同社の中からここまであからさまな批判が上がったのはこれが初めて。
 NYTに意見を寄せたのはグレッグ・スミス氏。同紙によれば、ゴールドマンのエグゼクティブディレクターで欧州での米国株デリバティブ(金融派生商品)事業の責任者。12年勤めた同社を14日を最後に退社する同氏は、社風の変化はロイド・ブランクファイン最高経営責任者(CEO)やゲーリー・コーン社長に責任があると指摘した。エグゼクティブディレクターは同社で最高の幹部クラスを意味するパートナーやマネジングディレクターよりは下の位置づけ。
 スタンフォード大学出身のスミス氏は寄稿で、「デリバティブ販売の会議に出席しても、顧客をどのように手助けできるのかという質問をする時間が1分たりともない」とし、「顧客からいかにどれだけ多くの金をもうけられるかということにのみ集中する会議だ」と批判した。
 ゴールドマンに対しては、金融危機を引き起こしながら顧客の負担でもうけているという批判が政界や世間から上がっており、これに社内からの攻撃が加わった格好だ。
 ロンドンの人材あっせん会社パーセルの創業者ジョン・パーセル氏は「これは明らかにゴールドマンにとって痛手だろう」と述べ、「心の内をさらけ出した寄稿だ。ひょっとしたら、生涯に必要な資金を既に稼いでしまったので、金融機関に再び雇ってもらわなくても構わないのかもしれない。教職など全く別の世界で働くのではないか」と話した。

ゴールドマンは反論
 ブルームバーグ・ニュースはスミス氏の携帯電話に連絡を試みたが、これまでのところ返答はない。ゴールドマンは同氏の批判に反論。「当社の見方では、顧客が成功して初めてわれわれも成功する。この基本的な真実が当社の経営の根幹にある」とするコメントを発表した。
 しかしスミス氏は「顧客から金をむしり取ることを無情に話している状況は気分が悪くなる」とも記し、「過去12カ月で5人のマネジングディレクターが自分の顧客を『操り人形』と社内メールなどで呼んでいるのを目にした」と明らかにしている。
 同氏はまた、ゴールドマンが手放したい金融商品を売りつけるなどの方法で金を稼いだ社員を昇格させる同社の経営陣も批判。社員がいかに優秀でも、顧客はゴールドマンを信頼できなくなれば取引をやめるだろうと警告した。
 「社風は常にゴールドマンの成功を支える重要な部分だった。チームワークや誠実さ、謙遜の精神、そして常に顧客のために働くということを中心に成り立つ文化だった。金をもうけるということだけではなかった。それだけでは会社は長く続かない。社内の誇りや信念に支えられた社風だったはずだが、残念なことに、今は働きがいをもたらしてくれた社風はかけらも見えない」とも記している。


---Goldman Sachs executive's parting shots shock Wall Street---
By Walter Hamilton and Nathaniel Popper, Los Angeles Times
March 15, 2012
http://www.latimes.com/business/la-fi-goldman-20120315,0,2160157.story

A departing executive accused the firm in a newspaper column of losing its moral compass and being overtaken by a greed-infested corporate culture.

Reporting from Los Angeles and New York-

Goldman Sachs Group Inc. has weathered a lot of criticism over the years, but nothing like the broadside that hit it from inside.

A departing executive in the firm's London office accused Goldman in a newspaper column Wednesday of losing its moral compass and being overtaken by a greed-infested corporate culture.

"I can honestly say that the environment now is as toxic and destructive as I have ever seen it," Greg Smith, who quit as head of the firm's U.S. equity derivatives business in Europe, wrote in an opinion piece in the New York Times.

"It makes me ill how callously people talk about ripping their clients off," Smith wrote. "Over the last 12 months I have seen five different managing directors refer to their own clients as 'muppets,' sometimes in internal e-mails."

Smith's basic accusation - that Goldman pursues its own profit at the expense of its customers - is well-known to Wall Street insiders and has been a frequent refrain among Goldman critics who blame the firm for contributing to the 2008 global financial crisis.

But Wall Street was shocked by the public denunciation, and it set off a lively debate about everything from Goldman's business practices to the motivations of its accuser.

"This is all over the Street. This is the talk of the town," said Larry Doyle, president of Greenwich Investment Management and a former trader at several banks. "He just took a howitzer and blew the entire firm away."

Goldman denied the accusations, saying in a statement that "we disagree with the views expressed, which we don't think reflect the way we run our business."

In a memo to employees, Lloyd Blankfein, Goldman's chief executive, suggested that Smith may have a grudge against the company.

"In a company of our size, it is not shocking that some people could feel disgruntled," Blankfein and another top executive wrote. "But that does not and should not represent our firm of more than 30,000 people."

Reaction varied widely.

Smith's piece was entitled "Why I Am Leaving Goldman Sachs," and it ended by saying he resigned Wednesday after a dozen years there.

Many rank-and-file people on Wall Street viewed it as a parting shot by a disenchanted employee who nonetheless collected bonuses for a dozen years, said William Cohan, author of the 2011 book "Money and Power: How Goldman Sachs Came to Rule the World."

The timing of the diatribe - after 2011 bonuses had been paid early this year - prompted speculation that Smith may have kept his thoughts to himself until his paycheck was cashed.

The mood on Wall Street, always a bare-knuckle place, has grown increasingly tense as the industry suffers through a depressing period of sagging profits and lower employee bonuses brought on by the soft U.S. economy and heightened regulation.

"What I'm hearing is sour grapes, and you've just pigged out at the trough for 12 years and you don't have enough sense to keep your mouth shut," Cohan said. "We don't know this guy's story. We don't know why he'd do this. There are a lot of disgruntled people who leave Wall Street and they don't do this."

Others saw it as a well-intentioned attempt to reposition Goldman's moral antenna.

"I thought it very thoughtful, even kind of a touching piece," said Matt Taibbi, a Rolling Stone reporter who has written several blistering articles about Goldman. In a story two years ago, Taibbi coined a now-famous pejorative, labeling the firm a "vampire squid wrapped around the face of humanity."

Smith contended in his piece that Goldman routinely profits at the expense of customers. Rather than recommending a promising stock to a client, for example, Goldman pushes the ones the firm wants to dump, he wrote.

Making gobs of money is, of course, the raison d'etre on Wall Street. But such blatant hoodwinking of customers is considered a step too far.

"I attend derivatives sales meetings where not one single minute is spent asking questions about how we can help clients. It's purely about how we can make the most possible money off of them," wrote Smith, who could not be reached for comment.

"Integrity? It is eroding," he said. "I don't know of any illegal behavior, but will people push the envelope and pitch lucrative and complicated products to clients even if they are not the simplest investments or the ones most directly aligned with the client's goals? Absolutely. Every day, in fact."

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