2013年1月26日土曜日

F35 飛行性能下方修正へ

F35の飛行性能を下方修正するようだ。
 防衛省が購入する米国のF35戦闘機について、機体の不具合から米国防
総省が性能を下方修正することを決めたことが分かった。防衛省は「米側
から何も聞いていない」として、予定通り新年度予算で2機を308億円で
購入する方針だ。

FlightGlobal
・DODは省内の「運用テストと評価」に基づき、音速に近い速度で飛んだ
 場合の加速性能を8秒減速させ、旋回時の荷重を5.3Gから4.6Gに引き下
 げることを決めた。水平尾翼に問題があるとされる。

防衛省
・機種選定の際、書面審査で十分として飛行テストは行わなず、各国から
 提案された性能、価格を比較してF35Aに決めた。
・本年度予算で購入する機体は米側の提案価格を上回る1機102億円。
 新年度分は154億円になる。
・米側に提案内容を守るよう申し入れている。

The 2012 Annual Report(major defense acquisitions)
・F35A
 turn performance (維持旋回能力?)
  5.3G→4.6G
  マッハ0.8→1.2加速時間8秒に変更。
 水平尾翼
  高速・高高度飛行後、表面塗装剥離と構造にこげ。
・F35B
 turn performance (維持旋回能力?)
  5.0G→4.5G
  マッハ0.8→1.2加速時間16秒に変更。
 構造耐久試験
  7000時間の試験中に胴体下部の隔壁に多数の亀裂、試験停止。
・F35C
 turn performance (維持旋回能力?)
  5.1G→5.0G
  マッハ0.8→1.2加速時間43秒に変更。
 水平尾翼
  高速・高高度飛行後、表面塗装剥離と構造にこげ。
・Helmet-Mounted Display(HMD)
 映像ブレ、ナイトビジョン仕様満足せず。
 Green Glow
  HMDの計器情報の映像が光となって漏れ、視界が悪くなる。
・Software
 Block1 20%未完のまま飛行試験。
 Block2A 50%未完のまま組込み。
 Block2B 進捗せず。
 Block3i ソフトウェア単独試験(?)開始。

とりあえず飛んでいるF35。
ソフトウェアは、いずれも仕様を満足できず、ハードウェアの価格だけ
が報道される。
2017年に自衛隊に導入されるF35Aでさえ、米軍の仕様を満足できないが、
日本への輸出仕様を満足したものが納入される可能性もある。

同時期に、米海兵隊岩国基地へF35B配備との報道だが、未だ耐久試験を
合格できない。
F15のアフターバーナも「バリバリ」と言う音の表現だったが、最近、
環境に影響を与えるとして、アフターバーナの音を聞くこともなくなっ
た。F35のアフターバーナはもっと大きい音がするようだ。
通常エンジンでさえ、音がうるさいF35。米国で、昼夜問わず、うるさけ
れば、裁判で敗訴になる可能性が高い。
F35は、工程遅延、高価となり、最近は、お荷物扱いのようだ。

F35は、音速で飛行すると、水平尾翼の塗装が剥げ、構造物が焦げるよう
だが、日本仕様とすれば満足となるかもしれない。
F22もステルス性能の塗料が問題があったが、塗料は、水溶性か。

DDH22へ艦載ヘリではなく、F35Bを搭載と言う説もちらほら見える。
技術的には問題が少ないが、現状のF35Bを見る限り、UAVの方が現実的
と思う。

ひゅうが 引渡し
F35選定 決着
Beyond 2030 for The Next Fighter


Marines Receive First F-35 Lightning II


 Japan Plans To Buy F35 Fighter Jets At Increased Prices


---日米外相会談で米、日本側を破格の待遇 F35も初めて議題に---
2013.1.19 16:19
http://sankei.jp.msn.com/politics/news/130119/plc13011916200014-n1.htm

 【ワシントン=佐々木類】18日の日米外相会談で米側は、アルジェリア人質事件に関し、軍事機密情報についての説明を行う国務省内でのインテリジェンス・ブリーフィングに岸田文雄外相を招待した。
 日本の民主党政権下で首脳や外相訪米時にこうした米側の配慮はなかった。極秘情報に関する会議に初会談の相手を招待したのは安倍政権を厚遇する姿勢を示したものといえ、沖縄県・尖閣諸島で挑発行為を活発化させる中国に向け、緊密な同盟関係をアピールする狙いが背景にある。
 実際、インテリジェンス・ブリーフィングへの参加だけでなく、米側は尖閣諸島に関する従来の政府方針から大きく踏み込み、中国のいかなる挑発行為について「反対する」(クリントン国務長官)姿勢を初めて示したのも、中国を牽制(けんせい)する狙いがあったからだ。
 会談の中身とは別の形で日米同盟の緊密さをアピールした形だが、両国に影を落とす懸案問題も初めて議題となった。日本政府が導入を決めたが、開発の遅れと価格高騰が問題化した次期主力戦闘機F35の契約についてだ。複数の外相同行筋が議題になったことを否定しなかった。
 同盟国で共同開発国のカナダやオーストラリア、英国、イタリア、トルコが導入の先送りや導入計画の見直しを決めており、日本だけが2017年3月に最初の4機を完成した形で導入するとしている。
 日本政府は民主党政権時代に2013年度概算要求でF35を1機約150億円で2機、日本国内での最終組み立て費として1168億円を計上。安倍政権下で見直しの有無が注目されている。日米関係筋は、「開発の遅れと価格高騰が日米の契約違反となることが明らかになったため、米側から状況の説明があったようだ」としている。


---米国防総省 F35性能 下方修正へ 防衛省「予定通り購入」---
2013年1月19日 朝刊
http://www.tokyo-np.co.jp/article/national/news/CK2013011902000136.html

 防衛省が購入する米国のF35戦闘機について、機体の不具合から米国防総省が性能を下方修正することを決めたことが分かった。防衛省は「米側から何も聞いていない」として、予定通り新年度予算で二機を三百八億円で購入する方針だ。 (編集委員・半田滋)
 米航空専門誌「フライトグローバル」(電子版)が十四日、報じたところによると、米国防総省は省内の「運用テストと評価」に基づき、音速に近い速度で飛んだ場合の加速性能を八秒減速させ、旋回時の荷重を5・3Gから4・6Gに引き下げることを決めた。水平尾翼に問題があるとされる。
 この性能引き下げは、戦闘機らしいきびきびした飛行運動性が低下することを意味する。性能は機種選定の重要な要素で、当初の性能を下回るとなれば、選定の正当性が疑われる事態となる。
 防衛省は機種選定の際、候補となった三機種について、各国から提案された性能、価格を比較してF35に決めた。書面審査で十分として飛行テストは行わなかった。
 本年度予算で購入する機体は米側の提案価格を上回る一機百二億円となり、新年度分は一・五倍に高騰して百五十四億円になる。さらに性能低下となれば、機種選定時に示された主要条件がすべて変わることになる。
 防衛省は「米側に提案内容を守るよう申し入れている」というが、F35は開発途上にあり、提案通りの価格、性能が維持されない可能性は選定時から本紙などが指摘していた。


---岩国配備予定のF35---
2013年1月15日(火)
http://www.jcp.or.jp/akahata/aik12/2013-01-15/2013011501_02_1.html

米で爆音への懸念強まる
 米国防総省が開発している最新鋭のステルス戦闘機F35について、配備が計画されている米国内の基地周辺住民から爆音への懸念が強まっています。パネッタ国防長官は2017年以降に米海兵隊岩国基地(山口県)に配備すると表明しており、日本でも今後、問題になりそうです。

バーリントン空港での爆音の変化
            F16 F35
アフターバーナでの離陸 94  115
通常の離陸       94  115
着陸          73  95
滑走路への接近・飛行  66  91
(単位dB、べ空軍の環境影響評価書から)

 米空軍は国内6基地を選定し、昨年3月に環境影響評価書(EIS)の草案を公表しました。それぞれ、現在配備されているF15、F16戦闘機をF35Aと交代する計画で、住民の意見を聴取した上で最終的に配備の時期を決定します。
 EIS草案を読むと、いずれの基地周辺でも、米国の環境基準で「居住に適さない」とされる65デシベルを超える区域が大きく広がります。離着陸時の騒音を既存のF15、F16と比較した表を見ると、ほとんどの数値でF35が大きく上回っているため、各地で懸念や配備反対の動きが出ています。(表)
 もっとも懸念の声が強いのが、米東部バーモント州のバーリントンです。現在、配備されているF16戦闘機18機を、20年までにF35戦闘機18~24機と交代する計画ですが、EISは、住民6675人に影響を与えるとしています。
 市民団体「ストップF35」によれば、バーリントン市議会はF35配備の撤回を決議。五つの学校と六つの教会が環境基準超の区域に入るため、学区単位での反対の声も上がっています。
 米国防総省は現在、空軍・海軍・海兵隊が使用している戦闘機の大部分をF35に代える計画ですが、当初より開発が大きく遅れ、実戦配備は17年以降の予定です。
 岩国基地に配備されるのは垂直離着陸ができる海兵隊仕様のF35Bで、FA18ホーネットやAV8Bハリアー、EA6B電子戦機の後継機とされています。航空自衛隊も導入を決めています。


--- F-35 Software: DoD's Chief Tester Not Impressed
POSTED BY: Robert N. Charette  /  水, 1月 16, 2013
http://spectrum.ieee.org/riskfactor/aerospace/military/f35-software-dod-operation-test-evaluation-director-not-impressed

Last September, U.S. Air Force Maj. Gen. Christopher Bogdan, the then incoming director of the troubled  F-35 program, said that he was not optimistic that all the program's current problems-especially those related to software, which has long been a sore point (pdf)-would be fixed in time to meet the services’ planned initial operational capabilities, beginning with the Marine Cops in about 2 years. The 2012 Annual Report (pdf) on major defense acquisitions, by the Department of Defense's Director of Operational Test and Evaluation, J. Michael Gilmore, isn’t likely to increase Bogdan’s optimism any.

In his report, Gilmore states that in regards to operational suitability, the F-35 currently “demonstrates [a] lack of maturity… as a system in developmental testing and as a fielded system at the training center.” While Gilmore’s report details a host of other engineering-related issues as well, software remains a major area of concern.

For instance, the report states that, “Software delivery to flight test was behind schedule or not complete when delivered” and that, “Block 1 software has not been completed; approximately 20 percent of the planned capability has yet to be integrated and delivered to flight test.” Block 1 software, which provides initial training capability, was first flown in November 2010.

Block 2A software, which provides advanced training capability but no combat capability, and Block 2B software which provides limited combat capability, also have issues. The report states that, “The first version of Block 2A software was delivered four months late to flight test. In eight subsequent versions released to flight test, only a limited portion of the full, planned Block 2A capability (less than 50 percent) became available and delivered to production. … Block 2B software was planned to be delivered to flight test by the end of 2012, but less than 10 percent of the content was available for integration and testing as of the end of August. A very limited Block 1B software version was delivered to the Cooperative Avionics Test Bed aircraft in early November for integration testing.”

“The program made virtually no progress," Gilmore’s report says, "in the development, integration, and laboratory testing of any software beyond 2B.” In other words, forget about having a fully combat capable F-35 any time soon.

Gilmore points out that because of the concurrence of F-35 production and its testing, a practice that the DoD acquisition leadership admits was “acquisition malpractice,” the tide is not likely to turn in the software battle anytime soon. “Simultaneous development of new capabilities, associated with the next blocks of software, competes with the flight test resources needed to deliver the scheduled capability for the next lot of production aircraft,” Gilmore writes.

The problems extend beyond the plane itself. Gilmore also notes that software issues with its helmet continue. “Boresight alignment between the helmet and the aircraft is not consistent between aircraft and requires calibration for each pilot,” as do issues with the aircraft's Autonomic Logistics and Information System (ALIS), which the report states “Is immature and behind schedule.” Bogdan has said that without a functional ALIS, “the “airplane doesn’t work.”

Of course, the F-35’s program management knows of all the problems that Gilmore’s report highlights (and probably many more). It's only the Congress, the U.S. taxpayer, and the taxpayers of nine other countries who are helping underwrite the program who may not. Perhaps that's why the DoD felt free to buy two more lots of F-35s at a cost of $3.8 billion and $4.9 billion respectively last month. After all, these are seen as being just “normal teething problems" for an aircraft that has so much impressive combat capability, at least in the simulator.

Canada and Turkey recently announced that they were thinking hard about whether continue with future purchases of the F-35, as other partners and potential customers have already done. And astute aerospace followers will note that as Boeing is finding out on the commercial aircraft side as well, teething problems can be painful and costly for a long time. What's next, tantrums? And when will the Obama administration start administering some tough love?


---Pentagon lowers F-35 performance bar---
By:   Dave Majumdar Washington DC
11:03 14 Jan 2013
http://www.flightglobal.com/news/articles/pentagon-lowers-f-35-performance-bar-381031/

The US Department of Defense is lowering the performance bar for the Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter according to a new report by the Pentagon's director of operational test and evaluation (DOT&E).

The specifications for all three variants pertaining to transonic acceleration and sustained turn rates have been reduced. Worst hit in terms of acceleration is the US Navy's F-35C carrier-based model.

"The program announced an intention to change performance specifications for the F-35C, reducing turn performance from 5.1 to 5.0 sustained g's and increasing the time for acceleration from 0.8 Mach to 1.2 Mach by at least 43 seconds," reads the report prepared by J Michael Gilmore, the Pentagon's DOT&E. "These changes were due to the results of air vehicle performance and flying qualities evaluations."

The US Air Force F-35A's time has slipped by eight seconds while the US Marine Corps short take-off vertical landing (STOVL) F-35B's time has slipped by 16 seconds. However, turn rates for both the A and B models have been impacted more severely than the USN variant. Sustained turning performance for the F-35B is being reduced from 5G to 4.5G while the F-35A sinks from 5.3G to 4.6G according to the report.

All three variants are having problems with their horizontal tails. "Horizontal tail surfaces are experiencing higher than expected temperatures during sustained high-speed / high-altitude flight, resulting in delamination and scorching of the surface coatings and structure," the report reads. "All variants were restricted from operations outside of a reduced envelope until the test team added instrumentation to the tailbooms to monitor temperatures on the tail surfaces."

Meanwhile, the F-35B and C variants continue to have issues with transonic roll-off and buffeting. On the F-35B, the program introduced vehicle systems software to reduce rudder and flaperon hinge moment in the transonic/supersonic region. "The program expected to see improvements in transonic wing roll-off with these changes, but results were not available at the end of November 2012," the report reads.

Transonic buffet is more severe on the F-35C compared to the other variants due to its larger wing. "The program is making plans for investigating how to reduce the impact of transonic roll-off in the F-35C with the use of wing spoilers; however, detailed test plans are not complete," the report reads.

Meanwhile, the aircraft's crucial helmet-mounted display still has problems with jittery images and is not meeting specifications for night vision acuity. Additionally, a new problem called "green glow" has been discovered where light from the cockpit avionics displays leak into the helmet-mounted display and degrade visual acuity. However, the image latency is now within tolerances. "Latency of the projected imagery from the DAS [distributed aperture system] is currently down to 133 milliseconds, below the human factors derived maximum of 150 milliseconds, but still requires additional testing to verify adequacy," the report reads.

Perhaps in worst shape is the F-35's software. According to the report, even the initial Block 1 software package is not complete, some 20% remains to be delivered and flight tested. An initial version of the more advanced, but still not combat capable, Block 2A software was delivered four months late to flight test. "In eight subsequent versions released to flight test, only a limited portion of the full, planned Block 2A capability (less than 50 percent) became available and delivered to production," the report reads. "The program made virtually no progress in the development, integration, and laboratory testing of any software beyond 2B. Block 3i software, required for delivery of Lot 6 aircraft and hosted on an upgraded processor, has lagged in integration and laboratory testing."

Meanwhile, structural durability testing continues, but the F-35B has hit a snag. "The program halted testing in December 2012 after multiple cracks were found in a bulkhead flange on the underside of the fuselage during the 7,000-hour inspection," the report reads. "Root cause analysis, correlation to previous model predictions, and corrective action planning were ongoing at the time of this report."

Lockheed could not immediately offer a substantive comment. "Our experts are going through it so it will be a while before we have detailed questions like yours answered," the company says, but adds, "From an Operational Test and Evaluation perspective, we fully expect to deliver a qualified product to OT&E as scheduled."

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