2013年2月26日火曜日

F35 Engine Crack

F35のエンジンに亀裂が見つかり、飛行を停止した。
 米国防総省は、最新鋭ステルス戦闘機F35のエンジン部品に亀裂が見つ
かったため、米軍が運用する全てのF35の飛行を一時停止すると発表した。

F351
・空軍仕様のエンジンのブレードと呼ばれる羽根の部分から定期検査で
 見つかった。
・DODは「予防的措置」として、詳しい調査が終了するまで米軍が運用す
 51機のF35全ての飛行を停止。

F35BCについては不明だが影響与えるとのこと。

700時間の運用でジェットエンジンのタービンブレード(?)に亀裂とのこと
だから、ブレードの品質が悪かったか、過負荷等が考えられるようだ。

生産スケジュールが、大幅に遅延した上に、致命的な問題点が発覚。
日本製部品を組み込んだ核兵器搭載戦闘機がいくつかの国に配備され
れば、国際紛争の助長することになる。一度、契約してしまえば、途中
で解約もできず、契約解除すれば、関係国からの信用はなくなる。
B787問題のように、自らの責任回避のために、競争会社に責任をなすり
つけるやり方が、米国軍産産業体式。TOYOTAやGS YUASAが例。
日本政府は企業の問題で逃げられるが、そのために会社経営がひっぱく
する可能性がある。市場が狭い国内よりも、市場が広い海外に期待して
も、軍装備品市場は、政治が強く影響するようだから、それこそ、賭博
かもしれない。
自衛隊はF35導入し、効果があるのか。資金提供をしただけではないのか。

米トヨタ 急加速調査終了
B787 初期不良か
F35 飛行性能下方修正へ


Pentagon suspends all F-35 flights due to crack in engine blade


---米、F35の飛行全面停止 エンジン部品に亀裂---
2013/02/23 07:19
http://www.47news.jp/CN/201302/CN2013022301001156.html

 【ワシントン共同】米国防総省は22日、最新鋭ステルス戦闘機F35のエンジン部品に亀裂が見つかったため、米軍が運用する全てのF35の飛行を一時停止すると発表した。F35は日本も航空自衛隊の次期主力戦闘機として購入する予定で、今後の調達計画への影響が懸念される。
 亀裂は空軍仕様のF351機のエンジンのブレードと呼ばれる羽根の部分から定期検査で見つかった。
 同省は「予防的措置」として、詳しい調査が終了するまで米軍が運用する51機のF35全ての飛行を停止するとしている。


---F35、全機飛行停止=エンジン部品に亀裂-米軍---
2013/02/23-06:02
http://www.jiji.com/jc/c?g=pol_30&k=2013022300064

 【ワシントン時事】ロイター通信によると、米国防総省は22日、開発中のステルス戦闘機F35について、エンジンのタービンの羽根に亀裂が見つかったことから、全機の試験飛行を停止した。調査が終わるまで、飛行停止の措置を続けるという。米軍はエンジンの製造メーカーなどと連携し、原因究明に努める。 
 カリフォルニア州で試験を行っていた機体の通常の検査中に、問題が発覚した。開発計画への影響などは不明。
 日本政府は次期主力戦闘機(FX)としてF35を採用。米側は、2017年3月末までに、第1陣として4機を日本側に引き渡す予定だ。


---F35部品輸出 26日にも官房長官談話---
2013.2.19 01:37
http://sankei.jp.msn.com/politics/news/130219/plc13021901380001-n1.htm

 航空自衛隊の次期主力戦闘機(FX)として導入する最新鋭ステルス戦闘機F35Aライトニング2に関し、政府は26日にも官房長官談話を発出する。日本製部品を組み込んだ機体が周辺国との軍事的緊張が続くイスラエルに輸出されれば武器輸出三原則に抵触しかねないとの指摘が出ていたが、談話では「日本独自の技術が輸出されるわけではない」などとして、国際紛争の助長回避という原則は維持されるとの見解を示す方向だ。
 F35の部品輸出をめぐっては与党内の調整過程で、イスラエルだけでなく、将来的に台湾が日本製部品を使ったF35を導入した場合、中国との関係が悪化する可能性を懸念する声も一部にあったものの、おおむね了承された。これを受け、政府内では21日からの安倍晋三首相の訪米を念頭に、官房長官談話を19日にも出す方向で調整。ただ、最終的には「訪米の“お土産”にはならない」(政府首脳)との判断に傾いた。
 日米両政府は両国以外のF35導入国にも米国を通じて日本製部品を提供する方向で調整を進めており、将来的には日本にF35の修理拠点を設けることも視野に入れている。談話ではこうした部品製造への参画が日本の安全保障に資することを強調。共同生産による調達コストの削減といった利点があることも盛り込む。


---Engine Crack Grounds F-35 Fleet---
By JULIAN E. BARNES
Updated February 22, 2013, 7:09 p.m. ET
http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323549204578320620570232076.html?mod=googlenews_wsj

The Defense Department has grounded its fleet of F-35 fighter jets after a crack was found on an engine turbine blade, Pentagon officials said Friday.

The problem comes at a delicate time for the advanced stealth fighter jet, which has been beset by testing problems and cost overruns.

The F-35, which has been projected to cost some $400 billion to develop and procure, has been a tempting target for budget cutters-especially under the threat of massive Pentagon spending cuts set to take place next week.

The crack was found Tuesday on an F-35 during testing at Edwards Air Force Base in California, and the fleet was grounded on Thursday, according to a defense official and spokesmen for Pratt & Whitney, the engine's manufacturer. The U.S. has dozens of the planes, and has plans to buy more than 2,400.

The F-35 program office said it was too early to know if the problem indicated a fleet-wide problem or was confined to the individual test plane. Preliminary inspections of other F-35 jets didn't reveal similar problems, according to one person briefed on the issue. But as a precaution the fleet was grounded, and will remain grounded until at least the end of next week.

"We are going to have a diet of these hiccups and burps for a long time to come," said Winslow Wheeler, a defense analyst with the left-leaning Project on Government Oversight.

Mr. Wheeler said the grounding was "unhappy news" for advocates of the F-35, but said the latest problems are unlikely to be decisive in the budget battles over the plane's future.

Several sets of outside recommendations for defense cuts have advocated trimming the size of the F-35 fleet or eliminating one of the differing versions of the plane. The Marine Corps variant of the F-35, which can take off from short strips and land vertically, has experienced the most troubled development period, having been grounded most recently last month.

But experts, noting the strong defense of the plane by the Marines, said the Navy's aircraft carrier variant of the jet is most at risk of elimination in upcoming budget moves.

A spokesman for Pratt & Whitney, a unit of United Technologies Corp., said the firm is working closely with military officials "to ensure the integrity of the engine and to return the fleet safely to flight as soon as possible."


---Pentagon grounds F-35 fleet over engine issues---
Aaron Mehta, Military Times5:55p.m. EST February 22, 2013
http://www.usatoday.com/story/news/nation/2013/02/22/pentagon-grounds-f-35-fleet/1940187/

It's the second time flight tests of the new fighter have been suspended this year.

The Pentagon has suspended all test flights for the entire Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter fleet due to engine problems.

The move comes nine days after the Pentagon cleared the F-35B jump-jet variant, designed for use by the U.S. Marines, to resume tests after a monthlong suspension. Both suspensions are due to problems with the planes' engines. It also comes at a time when the program is facing increased scrutiny from lawmakers and senior Defense Department officials.

Unlike the last suspension, which was only for the B variant, this suspension affects all three variants: the F-35A Air Force conventional takeoff version, the F-35B for the Marines, and the F-35C carrier variant for the Navy -- a total of 51 planes.

Kyra Hawn, a spokeswoman in the Pentagon's Joint Program Office, said a routine inspection Tuesday revealed a crack in a turbine blade of a Pratt & Whitney F135 engine installed in an F-35 test aircraft at Edwards Air Force Base, Calif.

"Engineering teams are shipping the turbine blade to Pratt & Whitney's Engine Facility in Middletown (Conn.) to conduct more thorough evaluation and root cause analysis," Hawn said in a written statement. "It is too early to know the fleet-wide impact of this finding, however as a precautionary measure, all F-35 flight operations have been suspended until the investigation is complete and the cause of the blade crack is fully understood."

Matthew Bates, a Pratt & Whitney spokesman, said in an email that "additional testing will be required to fully understand the cause" of the crack.

Bates added that the engine with the crack has 700 total engine operating hours, with 409 of those accrued in flight. He believes the engine analysis should take "roughly" a week.

The F-35B was initially grounded after a Jan. 16 test flight at Eglin Air Force Base, Fla., was aborted due to an engine problem that was later identified as a fueldraulic system failure in the jet.

The F-35 is the Pentagon's most expensive weapons program at a total estimated cost of nearly $400 billion. The Pentagon envisions buying more than 2,400 F-35s.

The timing of the F-35 grounding comes as the Pentagon is facing much budget uncertainty.

"It's under a lot of political heat and scrutiny, both in terms of cost and performance," said Richard Aboulafia, an analyst with the Virginia-based Teal Group. "It just doesn't need this."

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