2013年11月7日木曜日

ソマリア海賊 身代金総額3百億円超

ソマリア海賊の身代金総額は、3百億円を超えるようだ。
 世界銀行が発表したアフリカ東部ソマリア沖の海賊についての報告書
によると、2005年から12年までに支払われた身代金の総額が3億3900万
ドルを超えた。海賊対策による貿易の費用増は、世界全体で年間180億
ドルにのぼる。

報告書
Pirate_Trails_World_Bank_UNODC_Interpol_report.pdf
・調査:世銀、国連薬物犯罪事務所(UNODC)、ICPO。
 元海賊や捜査員への聞き取り等による。
・アフリカの角地域の沖合で、計179隻が乗っ取られ、約85%が身代金を
 支払い、解放。
・2005年-2012年 支払われた身代金の総額が3億3900万ドル超。
・海賊対策による貿易の費用増は、世界全体で年間180億ドル。
・現場の海賊には身代金総額の0.1%以下
 報酬3万ドル-7万5千ドル/隻。
 船舶に乗り込み、武器を使用者は1万ドルのボーナス金支給。
 命令に背いたり、船舶乗員を虐待、ミス(居眠り等)を犯した者には
 罰金。
・人身売買(買春)や麻薬(チャット)、武器取引、アルコール類等の犯罪
 行為に使用。不動産投資も行う。
・海賊被害により、東アフリカ諸国に観光や漁業の著しい影響。
・コック、売春斡旋業者、弁護士や民兵組織も身代金の恩恵を受ける。
・Al-Shabaabはみかじめ料を請求。

Al-Shabaabの資金内訳が明らかになった。
ソマリア海賊で確保した船舶の寄航に対して、みかじめ料を請求とのこと。
イスラム過激派ではなく、組織暴力団のようだ。
他のイスラム過激派もイスラム教を唱える組織暴力団か。

ソマリアでのTeam Sixによる急襲作戦が成功しなかったのは、子供を人質
に捕られたからとの報道だった。
人質の子供が暴力団の関係者かは不明。
護衛が強化され、急襲は大掛かりになるかもしれない。

DIANAと言い、CAPTAIN PHILLIPと言い、政府や国連関係の報告書とハリ
ウッド映画上映の時期が一致するのは偶然か。

アル・シャバブ ヒップホップで勧誘
陸自 救出に無反動砲携行か
US Raids Strike Terror Targets
UK White Widwow
DI probe



In the boat patrolling for pirates


 SOMALI STAR BARKHAD ABDI - FILIMKA CAPTAIN PHILLIPS - WAREYSI AMANPOUR CNN INT. TV


Diana TRAILER 1 (2013) - Princess Diana Movie HD


---海賊への身代金総額3百億円超 ソマリア沖、世銀が警鐘---
2013年11月3日20時18分
http://www.asahi.com/articles/TKY201311020012.html

 【ニューヨーク=五十嵐大介】世界銀行が1日発表したアフリカ東部ソマリア沖の海賊についての報告書によると、2005年から12年までに支払われた身代金の総額が3億3900万ドル(約332億円)を超えた。海賊対策による貿易の費用増は、世界全体で年間180億ドル(約1・8兆円)にのぼるという。
 報告書によると、現場の海賊には身代金総額の0・1%以下しか渡っておらず、多くが一部の業者に集められ、人身売買や武器取引などの犯罪行為に使われている。海賊被害により、東アフリカ諸国では観光や漁業が著しい影響を受けているという。世銀の専門家は「安全面での脅威になるばかりでなく、地域経済を腐敗させるおそれがある」として、問題解決のために国際的な協調が必要だと指摘している。
 調査は、世銀、国連薬物犯罪事務所(UNODC)、国際刑事警察機構(インターポール)の共同で行われ、元海賊や捜査員への聞き取りなどをもとにした。


---ソマリア海賊らの稼ぎ約4百億円 使途は麻薬、買春や不動産---
2013.11.03 Sun posted at 15:51 JST
http://www.cnn.co.jp/world/35039385.html

(CNN) アフリカ東部ソマリアの沿岸海域などで多発する海賊が過去8年に人質の身代金で得た金額は約4億米ドル(約396億円)で、その多くを麻薬、買春、アルコール類や不動産に費やしているとの報告書を国連の捜査部門が3日までにまとめた。
 報告書作成には、国際刑事警察機構(ICPO)や世界銀行も協力。ソマリア、ジブチ、エチオピア、ケニアやセーシェルにある海賊に関係する拠点の実態などを調べた。
 2005年4月から昨年末までソマリアや「アフリカの角」地域の沖合では計179隻が乗っ取られ、このうちの約85%が身代金を払った後、解放された。アフリカの角は、エチオピア、エリトリア、ジブチにソマリアが隣接する地域を指す。
 報告書によると、身代金の約30%から半分は海賊に活動資金を渡す人物が手にする。公海に出て船舶乗っ取りなどの犯行に加わる末端の海賊の報酬は1隻当たり3万ドルから7万5000ドルまで。標的の船舶に乗り込み、武器を使用する役目の海賊には1万ドルのボーナス金が出されるという。
 命令に背いたり、乗っ取った船舶乗員を虐待し、犯行の途中で居眠りするようなミスを犯した海賊には罰金が科せられる。
 犯行に必要な食事、飲み物などの経費は海賊の資金提供者が支払い、身代金から最終的に差し引かれる。身代金が将来の海賊行為の資金となったり、不動産購入、ソマリアなどでの嗜好(しこう)品である麻薬の一種チャットの取引や他の商売の資金になる場合もある。
 乗っ取った船舶が運ばれる港では、コック、売春斡旋(あっせん)業者、弁護士や民兵組織も身代金の恩恵にあずかる。報告書によると、ソマリアのアルカイダ系過激派シャバブの支配地域で活動する海賊は寄港を許してもらう「開発税」も払っているという。
 海賊への資金提供者は、身代金を国境を超えた密輸、資金洗浄や電信送金を通じて動かしている。他の犯罪活動の資金となったり、人身売買や民兵組織への融資としても使っている。
 身代金をチャット取引の権益確保に使うことも目立つ。ソマリアの隣国ケニアではチャット取引への政府の監視が緩く、同国は多くのもうけが見込める供給国になっているという。
 海賊行為は2011年以降、減少している。しかし、世界経済への悪影響は変わらず、年間の被害額は180億ドルともされる。海賊の出没海域での海上交通の減少、観光業を停滞させ、一部の地域社会にとって生命線でもある送金業務の停止などの弊害を生んでいる。


---Somali Pirates Shift Course to Other Criminal Pursuits---
20131101
By Margaret Coker, Costas Paris
http://stream.wsj.com/story/latest-headlines/SS-2-63399/SS-2-371550/

Amid Steps to Protect Shipping Lanes, Crime Lords Find Costs to Operate Prohibitive

Piracy off Somalia's coast has plunged as aggressive military and intelligence steps have made it too costly for seafaring bandits to operate.

Piracy off the coast of Somalia, one of the world’s crucial shipping lanes, has plunged this year because of aggressive military and intelligence steps that have made it too costly for seafaring bandits to operate, regional diplomats and naval officials said.

The success, however, has had an unintended consequence: The Somali crime lords behind the pirate networks have shifted to other illicit trade, sometimes in partnership with al Qaeda-linked militant groups like al-Shabaab, aiding terrorism in the Horn of Africa, diplomats and intelligence officials said.

“None of these operations exists in a vacuum,” said a regional intelligence official who traces terrorism financing across Gulf states. Al Qaeda and smugglers “trade off the same connections, the same sea routes and the same protection rackets.”

In 2011, there were 237 piracy-related events in the waters off Somalia, according to the International Maritime Bureau, which monitors piracy and the effect on commercial shipping. In 2012, the figure dropped to 75. This year, as of Oct. 14 there were 10 incidents-only two of them hijackings.

The United Nations reports similar figures. U.N. Secretary-General Ban Ki-moon said last week there had been 17 attacks in the first nine months of 2013 in the Arabian Sea, compared with 99 in the same period last year.

Most of the piracy in the Gulf of Aden and the adjacent Arabian Sea and Indian Ocean has been controlled by Somali organized crime lords whose business networks stretch between their homeland and Gulf Arab nations including Saudi Arabia, Yemen, the United Arab Emirates and Iran, according to U.N. and regional diplomats who follow crime and terrorism issues.

The Somalis have helped finance pirate ships and have laundered an estimated $400 million in ransom paid by shipping companies between April 2005 and December 2012, regional diplomats and U.N. investigators said.

Their profits began to slip in 2012 when navies and shipping companies began beefing up military defenses.

The international naval force known as Task Force 151 stepped up its use of drones and other intelligence gathering resources, allowing them to better position warships to intercept pirates, said Commodore Jeremy Blunden, the British naval officer currently in charge of the fleet.

Meanwhile, the commercial shipping industry has standardized the use of armed guards on vessels carrying oil and valuable products through the waterways. The practice had been controversial because it contravened common seafaring ways. But it proved cost-effective, say shipping company executives who are reaping the advantages of lower insurance rates as a result.

Countries have also stepped up legal prosecution of pirates in recent years, adding risk for Somali pirate financiers, who face loss of crews and ships. On Wednesday, a Spanish court handed multiple-year sentences to six Somalis convicted of piracy and arms possession, according to the Associated Press.

The only surviving pirate who attacked the Maersk Alabama merchant vessel in 2009-the story on which the Hollywood movie “Captain Phillips” is based-is serving a 33-year sentence in a U.S. prison.

The aggressive military response changed the risk-reward ratio for Somali piracy financiers, who must pay upward of 80% of their earnings to corrupt Somali officials, local warlords and other middlemen, military officials and diplomats said.

In 2012, Somali pirates only managed to rake in $37 million in payments, or about three quarters of the annual average received since 2005, according to a World Bank report.

“We’ve put a fire blanket over the problem,” said Capt. William Nault, the chief of staff for the international naval force taking the lead on counterpiracy patrols in the area. “We’ve raised the cost [analysis] for them.”

Somali piracy bosses, however, have proven nimble businessmen. As piracy profits decreased, they refocused resources on other long-standing illicit operations, including arms smuggling and region’s lucrative trade in charcoal made from Acacia trees, according to diplomats and law-enforcement officials in the region who monitor illicit activity.

In a report issued to the U.N. Security Council this summer, diplomats watching violations of U.N. sanctions in Somalia provide evidence of alleged links between the Somali businessmen suspected of running the pirate networks and smuggling rings and al-Shabaab. The militant group is battling Somali government forces and African peacekeepers to try to establish a fundamentalist Islamic government.

The U.N. report presents telephone records and other surveillance that links alleged Somali financiers of piracy with business partners in Iran, Saudi Arabia and the United Arab Emirates in the charcoal smuggling network.

The report also alleges similar business links between these same actors and weapons smuggling into Somalia. Most weapons sales to Somalia are prohibited under U.N. sanctions, as is the charcoal trade there.

Counterterrorism officials say that the charcoal trade is one of the main avenues that al-Shabaab finances its terrorism operations and pays for the weapons they use to fight the Somali government and African peacekeepers. The business has grown from roughly $30 million a year in the late 2000s to a business now worth an estimated $340 million-$380 million a year, according to the U.N.

The White House slapped a trade ban on Somali-sourced charcoal in 2012 because of the alleged trade links to al-Shabaab.

The U.N. investigators complain that while regional governments understand the threat of terrorism financing, there has been no political will to arrest the men at the top of the Somali crime networks.

The majority of recent pirate trials involve men at the midrange of these organizations or foot soldiers suborned into piracy for their sailing knowledge, a regional counterterrorism official said.

U.N. investigators have recommended adding these Somalis to an international sanctions list, and some diplomats argue that they should be prosecuted for sanctions violations or terrorism ties.

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